3.4

Oss pojkar emellan

Nio män är på ett födelsedagsparty. Åtta av dem är homosexuella och den nionde insisterar på att han inte är det, vilket skapar diskussioner och spänningar männen emellan.

Originaltitel The Boys in the Band
Regissör William Friedkin
Manus Mart Crowley
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Kenneth Nelson, Peter White, Leonard Frey, Cliff Gorman, Frederick Combs, Laurence Luckinbill, Keith Prentice, Robert La Tourneaux, Reuben Greene

coastaltown
2020-05-27
trodde den skulle vara bättre. synd att dialogen innehåller flera rasistiska ord, den har inte åldrats särskilt bra. blir spännande att se hur remaken blir.
KimEkberg
2017-03-23
börjar riktigt starkt, men jag tycker inte riktigt om hur det utvecklar sig mot slutet, att det ska bli så mörkt och konfliktbaserat. för mig hade det räckt gott och väl med en härlig grabbkväll i goda vänners lag. Men tycker den passar bra i en tradition av typ Delbert Mann-filmer etc, slice of life. förutom slutet då,
AlbinWesley
2013-08-20
Fantastisk gruppdynamik och oerhört välskriven dialog. Första halvan är ett rent nöje. Andra halvan är förvisso även den väldigt bra men en aning utdragen. Hur som helst hemskt bra.
Zipper
2012-08-27
Synd att den inte fick samma positiva mottagande som pjäsen. Det må vara stereotypt till viss del men den skildrar också något djupt mänskligt som håller än.
henrikkraus
2008-01-30
Denna film borde vara given i varje gay-filmserie. Den saknades i cinematekets (göteborg) gay-tema Fabolous hösten 2006.
seriost
2006-10-08
Dialogen är verkligen underbar! Otroligt ny trots 36 år på nacken.
ouimadame
2006-10-08
första hälften är klockren.
MrsSmiths
2006-10-08
Första halvan är hysteriskt rolig och den andra tragisk och tänkvärd. Bra film som säger nåt än idag men troligen på ett annat sätt än det gjorde 1970.
Floop
2006-10-08
jag gillade verkligen emory! lite deppigt att hälften av alla som var med i den här filmen nu har dött av aids...
DanielMott
2006-10-03
Bitterljuvt och fördomsbekräftande. Första halvan var klart bäst. Sevärd film, utvecklings- och filmhistoriskt!