3.8

Öster om Eden

Bonden Adam Trask har två söner, pålitlige Aron och hans motsats till bror, den neurotiske Cal. Cal tror att Aron är den av sönerna som fadern älskar mest och vill vinna faderns kärlek. Men hans envisa försök bringar olycka över hela familjen.

Originaltitel East of Eden
Alternativ titel John Steinbeck's East of Eden
Regissör Elia Kazan
Manus Paul Osborn
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare James Dean, Julie Harris, Raymond Massey, Burl Ives, Richard Davalos, Jo Van Fleet, Lois Smith, Albert Dekker, Harold Gordon, Nick Dennis, Barbara Baxley, Timothy Carey

2020-06-17
Nja, det här lyckades inte riktigt engagera mig. James Dean må vara bra men jag får aldrig någon riktigt feeling för hans karaktär. Jag irriterar mig mest på honom och tycker han beter sig irriterande. Allmänt tycker jag dialogen och hur folk pratar med varandra är frustrerande och resonerar verkligen inte alls med mig. Det som engagerar mest är pappans fascination av att kyla håller grönsaker fräscha längre. Det blir liksom inga riktigt intressanta konflikter som tar vägen någonstans. Ingenting känns på riktigt och dom strukturer och poänger som lyfts är inte något som tilltalar mig nog för att engagera. Jag tycker slutet funkar hyfsat och det finns ju delar här och där som betyder något, men som helhet var jag mest oengagerad. Jag var inte helt uttråkad så den klarar ändå en rätt slät tvåa, men det är på håret.
RustyFilm
2016-12-06
Det här är en mycket sevärd filmklassiker byggd på en känd roman skriven av John Steinbeck. Det är James Deans långfilmsdebut och den enda av hans tre filmer som hann nå biodukarna innan han omkom i en bilolycka. Visst är historien lite sentimentalt i överkant, men den fantastiska 50-tals tidsdoften förstärks bara av det. Det sägs att Dean fick huvudrollen i kamp med på den tiden redan etablerade storheter som Marlon Brando och Paul Newman, måste vara ett lysande sätt att debutera på. Filmens restauration och digitalisering är aktsamt och bra utförd dock så verkar råmaterialet vara något sämre än i fallet ”Ung Rebell”.
2016-09-18
Klassiker och mästerverk! Underbart skådespeleri, särskilt från James Dean! Man blir ju sugen på att läsa boken också.
uncle_funk
2016-08-14
Varje scen med James Dean och Julie Harris var helt fantastiska. Dean har dessutom ett fantastiskt kroppsspråk.
Ful_fisk
2015-08-05
Hade svårt att få grepp om berättelsen och det känns som att jag missade något. Känner redan att jag borde se om den. James Dean är enastående i huvudrollen.
Hompen
2015-07-14
Bra manus. Bra skådespeleri. Bra dramatik. Tidlösa frågor om att bli älskad och sedd.
lilebroer
2015-01-26
Som den lillebroder jag är, så tror jag att East of Eden är en film som tilltalar de flesta som upplevt något slags syskonskap. Att lyckas vidhålla sin dramaturgiska nerv genom hela resan är inte bara ovanligt men också en av tre stora anledningar till att den här filmen kammar hem årets första fullpoängare, utöver fotot och skådespeleriet. - http://theshinbonepost.blogspot.se/
Raimo_1985
2014-09-14
Mycket bra skådespeleri. Tunnare historia, men ändå, en fyra till denna.
annihilat0r
2014-07-25
"East of Eden" är ett legendariskt verk, som jag tillåter mig hävda är tidlöst. Manuset är attraherande – precis som dramatiken är kittlande. Med James Dean vann konstformen film mark i alla världens samhällen, och det förstår jag. Det ter sig självklart. All heder åt Elia Kazan – som naturligtvis bör ses som en av tidernas främsta regissörer.
BronzeBuckaroo
2014-06-11
Åldrats lite dåligt tyvärr. Men wow