3.2

Othello

Ett odödligt passionsdrama fyllt av brinnande begär, svartsjuka och dödliga intriger.

Originaltitel Othello
Regissör Oliver Parker
Manus Oliver Parker
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Irène Jacob, Laurence Fishburne, Kenneth Branagh, Nicholas Farrell, Nathaniel Parker, Gabriele Ferzetti, André Oumansky, John Savident, Michael Maloney, Michael Sheen

2014-12-04
Jag har en förkärlek för filmatiseringar av William Shakespeares verk. För att dock lyckas att få en sådan filmatisering bra så krävs det att man har riktigt duktiga skådespelare med. Jag föredrar också att man använder sig av det utsprungliga uttalet av engelskan för att få den riktiga känslan. Här lyckas man med det! 3+
BarryHero
2014-04-02
En valgjord film, och bade Branagh och Fishburne ar riktigt bra. Gillade dock inte Desdemona riktigt och historien ar inte tillrackligt intressant for mig. Dock overlag en bra Shakespeare-filmatisering. Inte min kopp ba'.
jeremy_jones
2012-05-09
Väldigt kompetent på i stort sett alla plan. Dock är filmad Shakespeare ingen höjdare, och just den här pjäsen är knappast en personlig favorit. Gillar hur Branaugh spelar på gay-vinklingen dock.
mazquara
2011-12-31
bra produktion, men är inte tyvärr särskilt förtjust i den här pjäsen...

2011-10-04
Faktiskt riktigt nära fyran.
origC-J
2010-07-05
Inte den främsta Shakespeare-filmatisering som gjorts, inte minst så har Branagh själv producerat bättre, men det är klart sevärt. Svag fyra.
tummeliten
2007-01-25
min favorit-Shakespeare.
cuardin
2006-07-09
Inte shakespears kanske bästa.....
ilgoga
2006-06-03
Bra och Shakespearkänsla...
ondbraddod
2006-05-13
Om det är den version jag tror det är, så är den ruggigt bra.