2.8

Operation Outland

En man vid namn O'Niel sänds till en planet där det finns en gruvkoloni. När arbetare där börjar dö pga en farlig drog som alla måste ta, vägrar O'Niel vända dem ryggen och bara se på. Men eftersom han inte kan acceptera vad som händer blir ledningen för kolonin trötta på honom och sänder ut några yrkesmördare för att stoppa honom. Men O'Niel har lyckats gå samman med några andra på planeten och på så vis blir motståndet starkare.

Originaltitel Outland
Regissör Peter Hyams
Manus Peter Hyams
Genre Action, Kriminalare, Thriller, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Sean Connery, Peter Boyle, Frances Sternhagen, James Sikking, Kika Markham, Clarke Peters, Steven Berkoff

karlmats
2020-07-13
Det är inte utan kvalitet detta, men det är inte heller någon kioskvältare, speciellt med tanke på hur mycket bättre rymdgenren har blivit med åren. Connery må vara en bra skådis men han är ingen Arnold eller Van Damme när det gäller att lyfta halvdana manus. Rymdmiljöerna är snygga för sin tid, men det blir aldrig mer än lagom kul när han ska leka sheriff i ett ställe som uppenbarligen behöver en. Frances Sternhagen som spelar den kvinnliga läkaren ser ut som en blandning av Frances MacDermond och Gary Busey vilket jag tyckte var roligt, annars var det inte så mycket som stack ut här. Ett ok hantverk men inte mer och 2an är väl hyfsat stabil ändå.
fisk0
2019-12-09
Efter en omtitt höjer jag från en 2:a till en 3:a, slutet är en besvikelse, men tycker den funkar rätt fint fram till dess. Bra rymdwesternkänsla, snygga och genomtänkta miljöer och riktigt härlig musik. Klubbscenerna kan man inte tro är från 1981 - låter väl knappast framtid idag, men skulle ha kunnat passera som ny musik i mitten av 90-talet.
Necross
2019-03-09
Tyvärr, trots fina förutsättningar, skådespelare och miljöer, ett sömnpiller.
krank-mma
2015-10-11
Väldigt snygg och mysig scifirulle med skönt låg och genomtänkt teknologinivå. Hard Sci-fi är riktigt trevligt. Intressant story som får bygga upp stämningen genom hela filmen. För sin tid magnifika specialeffekter.
zallaxx
2015-10-11
Som vanligt behöver man inte läsa andra kommentarer här. BRA film. Unik för sin tid.
Reith
2015-09-28
Ok underhållning för sin tid. En typisk western i rymdmiljö. Saknar hästarna. Kunde varit robotar, eller aliens? Lite svårare att göra sådant på film då..
Mat1az
2015-09-03
Småmysig sci-fi med riktigt snygga miljöer och otroligt bra första halva. Känns dock som att man inte riktigt funderat klart angående storyn. Hela droggrejen känns väldigt lam. Hade ju varit klart häftigare om detta istället hade varit något virus som gjorde människorna tokiga, The Thing fast i rymden. Sen att "bossen" skickar två halvada novicer för att ta kål på Connery är ju bara patetiskt. Frances Sternhagen, Connery och miljöerna gör den sevärd för Sci-Fi fans. Men det här håller tyvärr inte i längden. Synd.
Ramza
2015-07-29
På tiden att man såg denna. Snygg rymdvästern med en 80-talshård Sean Connery.
MetalJukebox
2015-07-12
Trevliga miljöer men karaktärerna och storyn är trista.
papabobadiof
2015-05-27
Börjar riktigt bra, känns liksom stabilt, gediget och påkostat. Rymdscenerna känns dessutom genomgående rätt smakfullt gjorda för att vara en före CGI:s genombrott. Dessvärre ballar storyn ut mot slutet, vilket dessvärre medför att det endast blir en 2:a på denna filmen... synd på en såpass bra start!