2.3

Outlander

På vikingatiden kraschar Kainan, en man från en annan värld, på jorden. I släptåg har han den livsfarliga utomjordiska monstret Moorwen. Kainan och vikingarna får nu förena sina olika stridskonster för att förgöra monstret.

Originaltitel Outlander
Regissör Howard McCain
Manus Howard McCain, Dirk Blackman
Genre Action, Äventyr, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare John Hurt, Ron Perlman, Jim Caviezel, Aidan Devine, Cliff Saunders, Sophia Myles, Jack Huston, Patrick Stevenson, Bailey Maughan, John Nelles, James Preston Rogers, Katie Bergin
Betygsantal 2018

AjaxSwan
2015-11-27
Vet inte vad man ska säga egentligen. Helt ok rulle, en del plotholes och några halvdana effekter. Får en generös trea. 3:a (5/10)
Dicken96
2015-08-02
Stark trea
Christofer
2015-06-11
10/6 2015: Hade helt glömt bort att jag sett den här tidigare...måste ha förträngt den upplevelsen. Skämt åsido, visst var det rejält ostigt, men jag var nästan beredd på att sätta 2- i betyg innan jag upptäckte att jag redan hade satt en etta. Den får stå kvar ändå känner jag nu, för det var ju rejält dåligt trots allt. 4/6 2009: Haha, det var ju heeelt logiskt att de norska vikingarna pratade engelska. Det var ju också intressant att se tillbakablicken från Kainans hemplanet då han och frugan också pratade engelska, trots att han pratade ett annat slags språk i början av filmen. Monstret var ju jättetrovärdigt...not. Vilket härligt och stabilt skådespeleri man fick se, med fantastiska effekter...eller inte. Sen kunde de ju ha valt vilka jävla namn som helst på vikingarna, men så hade de så dålig fantasi att en fick heter Boromir...suck. Vilken tur att Kainan blev en mästerlig bågskytt på slutet, speciellt med tanke på att han med största sannolikhet inte hade tränat bågskytte tidigare.
Solidus
2013-10-05
Det finns mycket potential som skulle kunna göra ”Outlander” till ett bra verk. Storyn är underhållande, skådespelet är bra för sin genre och filmteamet har gjort ett gott arbete med arbetet att få fram trovärdig miljö med allt vad det innebär. Dataeffekterna på monstret är ok, men lite mer budget på varelsen hade skadat. Tyvärr finner mycket slarv bakom filmen, som i sin tur drar ner helhetsintrycket. Huvudpersonen Kainan har aldrig ridit eller hanterat svärd, men hanterar båda faktorerna med perfektion första gången. Att han väntar med att hämta material till att döda besten med till slutet är också ett mysterium. Däremot uppskattar jag karaktärsskildringen över monstret. Frågan vem som är antagonist och protagonist mellan varelsen och Kainan lämnas öppet och det är ett litet plus från min sida. Godkänt.
Rele
2013-10-05
Outlander var bättre än många andra liknande filmer. Jag ger en svag trea.
S_Griffon
2013-06-16
Bättre än jag kommer ihåg. Lite seg men helt OK.
1idiotzebra
2013-05-29
Moorwen var ganska fult gjord och skådespelet var lite krystat ibland. Annars helt ok.

2013-05-23
Helt ok film.
Mysharry
2013-01-30
Inte alls lika dålig som jag hade förväntat mig! Inte alls! Det var nära att jag gav dem en trea, men så bra var den inte... Förvånansvärt snygg och inte jättedåliga skådespelare. Inte ens karaktärerna var totalt hopplösa. Svagheten ligger helt i manus, med en mer genomarbetad berättelsen kunde det här blivit bra.
mindcooler
2012-12-30