2.7

Overlord

Dagen före landstigningen i Normandie släpps en grupp amerikanska fallskärmsjägare ned bakom fiendelinjen för att utföra ett uppdrag som är avgörande för invasionens framgång. Men när de närmar sig sitt mål, en naziockuperad by, börjar de ana att det är mer än en vanlig militäroperation på gång i det lilla samhället.

Originaltitel Overlord
Regissör Julius Avery
Manus Billy Ray, Mark L Smith
Genre Action, Äventyr, Skräck, Science Fiction, Mysterium, Krig, 2010-tal
Skådespelare Jovan Adepo, Wyatt Russell, Mathilde Ollivier, Pilou Asbæk, John Magaro, Iain De Caestecker, Jacob Anderson, Dominic Applewhite, Gianny Taufer, Joseph Quinn, Bokeem Woodbine, Erich Redman, Mark McKenna, Hayley Carmichael, Marc Rissmann

2020-08-07
Tjosan hejsan, vilket drag! Totalgenrefilm proppad med våldsam intensitet. Absolut inget annat än ren underhållning, men rackarns i mig vilken underhållning. Mer sånt! (10/15)
2020-05-12
Helt klart en underhållande. Första delen känns det som en relativ real story, tills den ballar ur, men det gör inget för i stället får man en Wolfensteine känsla i stället...
GrandMaster_E
2020-05-06
Välgjord, splattig, högt tempo, schysst twist på andra världskriget genren, bra skådisar, Kurt Russels son, flopp på bio...det bara skriker kultfilm.
Robodan
2020-04-08
Nej hörni. För mig är detta en svag tvåa. Väldigt bleka karaktärer, tunn story och ingen snygg twist att rädda upp det med. Med lite humor hade man kunnat rädda upp det
Supernaut
2020-04-05
Oväntat bra! Väldigt bra tempo genom hela filmen, rollfigurer en bryr sig om, faktiska insatser och risker, story som drivs framåt, spännande, snyggt våld, mm. Sevärd!
Afflicter
2020-03-28
Lite över förväntan faktiskt. Bra produktionsvärden och inte alltför högtflygande övernaturliga påhitt. Man kunde ha satt lite mera tid på manuset och huvudkaraktären är ordentligt enerverande.
Andreas_
2020-01-22
Väldigt bra film sett till genren den hyllar, längesen man såg en sån välgjord film som är en blandning av svart humor, mycket action, skräck och slafs om man kan uttrycka sig så, välproducerat av JJ Abrams med många bra och okända (för mig) skådisar, åtminstone inga stora namn men ändå väldigt välspelat och effekterna riktigt bra som sagt, det är spännande och överdrivet med glimten i ögat och jag påminns tillbaka till tidigt 80 tal när den här typen av filmer var som mest populära, jag diggar och är absolut inte besviken och kan rekommendera om man inte tar det för seriöst utan för vad det är och öppningsscenen är oerhört välfilmad och cool, synd att den aldrig kom på bio eller att jag missade att den kom på bio om den nu gick här i Sverige, betyget blir iallafall en stark 4:a
2019-09-16
Jaja, mixa ihop en sedvanligt krigsrulle med The Thing och en skvätt Resident Evil så får man Overlord. Nazisterna är superonda och alla andra är hjältar i denna ändå rätt underhållande våldsorgie. Serietidningsaction.
Adoniram
2019-07-18
Har vi sett det förut? Ja, och så mycket bättre.
amam
2019-03-08
Tyskarna skjuter sämre än stormtroopers, jättetrögt tempo och monstermutanterna kommer för lite och för sent. Ganska tråkig egentligen.