Oxen

I desperation av svält tar slaktar Helge sin husbondes oxe. Ingen misstänker något förrän köttet är uppätet och Helge skall sälja skinnet på marknaden,

Originaltitel Oxen
Regissör Sven Nykvist
Manus Sven Nykvist, Lasse Summanen
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Max von Sydow, Ewa Fröling, Björn Gustafson, Erland Josephson, Liv Ullmann, Björn Granath, Rikard Wolff, Helge Jordal, Lennart Hjulström

andmoreagain
2019-01-01
von Sydow imponerar som klok och human präst ifrån en verkligen bister period i Sverige.
Gigi1943
2014-08-17
Underbar, mitt upp i 1800-talets värsta elände, suveräna skådisar, jag älskar dem alla och fotot är ju bäst, ingen kan göra detta som Sven N, vilken guldklimp! Kanske att Ewa F inte riktigt passar i rollen (hon ser lite för fräsch ut) men alla de andra, jag säger bara OAU.
Berniey
2013-01-19
Mycket gripande och bra film med utsökt foto och en fullkomligt lysande Stellan Skarsgård som den olycksalige!
Albion
2011-11-14
Har verkligen lyckats fånga det knappa och torftiga livet i Sverige på den tiden men priset är högt. Filmen blir nämligen mycket torftig och knapp även den och denna film gör ingen människa glad. Tveksamt skådespeleri från alla håll med ett stor undantag som stavas Max von Sydow. Han endast är filmens behållning. Slutbetyget blir en 2;a
larox
2010-07-25
Lysande skådespel och fantastiskt fin bild. Återspegling av våra förfäders dilemma, klassamhället slog stenhårt. Mycket bra film!
Astrojacob
2009-12-23
Sven Nykvist - say no more. Brilliant. Lågmäld tragisk fotopoesi med våra största stars, Skarsgård, Sydow o Ullman.
kexy
2009-02-23
Förvånansvärt bra!
filmgumman
2008-10-18
Elände och misär förr i tiden som det bara kan se ut på svensk film, tydligt inspirerad av i Utvandrarna och Raskens. Underhållande och den brister rejält i detaljerna. Kan man inte känna tydlig skillnad på doften från en ångande oxsoppa från dito på harkött så måste det vara Mamma Scan som har har lagat maten...
Filmgubben
2008-10-18
Den sista ? svenska 1800 tals eländesfilmen. Typ 20 år för sent.
kennert
2008-05-25