2.6

Oz: The Great and Powerful

Oscar Diggs är en trollkarl med tvivelaktig moral som jobbar på ett kringresande tivoli. När han slungas från Kansas in i det livfulla landet Oz kan han till en början inte tro sin tur. Men sedan träffar han tre häxor som tvivlar på att han är den stora trollkarl folk har förväntat sig. Han dras motvilligt in i de problem som hotar både landet och dess invånare och måste lista ut vem som är god och ond innan det är för sent.

Originaltitel Oz: The Great and Powerful
Regissör Sam Raimi
Manus Mitchell Kapner, David Lindsay-Abaire
Genre Äventyr, Fantasy, Familjefilm, 2010-tal
Skådespelare James Franco, Mila Kunis, Rachel Weisz, Michelle Williams, Zach Braff, Zach Braff (röst), Joey King, Joey King (röst), Tony Cox, Bill Cobbs, Abigail Spencer, Stephen R Hart, Bruce Campbell, Ted Raimi, Tim Holmes

Skapad 2013-03-19 av Mihon86
Fantasin återvänder. Oscar Diggs även känd som Oz är en illusionist som utger sig för att vara magiker i 1920-talets Amerika. Men efter oväntade former så slungas han från den grå tristesse...   Läs mer »

yrkeschaufföre
2018-12-30
Helt ok, kan nog vara jobbig om man inte gillar Franco.
RunRiot
2018-10-20
Nah, hade väntat mig mer. De bryr sig aldrig om att riktigt bygga upp karaktärerna och relationerna mellan dem, vilket gör att filmen faller platt och blir ett ytligt spektakel. För vacker är den absolut, och James Franco är riktigt strålande i sin roll, men det blir aldrig djupare än en vattenpöl.
2017-11-04
Det som står ut i denna filmatiseringen är regiarbetet och filmens "klassiska" specialeffekter. Denna kombination av kompetent arbete gör att jag trivs alldeles utmärkt i denna värld jag tas med till. Här finns dessutom tillräckligt med bra och sevärda skådisar för att kompensera för filmens aningen ooriginella handling. En helt OK prequel till den underbara "Trollkarlen från Oz(1939)". 3+
2017-10-24
2016-07-23
Inte riktigt lika bra som Trollkarlen från Oz eller ens Return to Oz men den funkar ändå.
Brouhaha
2015-09-27
Kan hända att den var bra på sin tid, men specialeffekterna har inte direkt åldrats med värdighet. Det märks att den har ett par år på nacken. Är ju egentligen en enmans-show, bygger helt och hållet på Francos charm. Och det fungerar väl helt okej.
Nintendo64
2015-09-20
Helt ok underhållning för stunden!
Sarakin76
2015-07-21
Det må bare bli en femmer. Ikke perfekt film men den fikk meg å felle en tår hvilket er et sikkert tegn på en femmer.
zallaxx
2015-06-28
Perfekt filmatt se med dina barn. Gillade skarpt denna films vinkel på trollkarlen. Den får fen femma för att jag kunde tänka mig se om den typ dagen efter. Kan ju även vara för att jag såg den i bra sällskap ;)
2014-10-07
Svag trea där det bästa med filmen är hur magiskt vackert det är i Oz i början. Jag gillar inte alls Oscar och jag tycker han borde fått betydligt mer skit för hans delaktighet i att det blir som det blir.