2.9

P & B

Petterson och Bendel möts en natt under en presenning i Stockholm. De slår sig ihop och börjar göra affärer inom småfifflarbranschen. Bendel har huvud och Pettersson charm. De lyckas och blir alltmer etablerade. Fritt efter Waldemar Hammenhögs roman Pettersson

Originaltitel P & B
Alternativ titel Pettersson & Bendel, P&B
Regissör Hans Alfredson
Manus Hans Alfredson
Genre Drama, Komedi, 80-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Björn Gustafson, Lena Nyman, Allan Edwall, Jan Blomberg, Lill Lindfors, Jim Hughes, Eva Dahlman, Åsa Bjerkerot, Katarina Fernell, Tomas Alfredson, Dora Söderberg, Lissi Alandh, Bengt Brunskog, Bo Andersson, Brasse Brännström, Nina Gunke

bullitt
2019-10-20
Lite som en Scarface i 70-talets sosse-Sverige. Lena Nyman gör en bra insats och låter som en blandning mellan en treåring och en sliten romdrickande sjöman. Edwalls roll, Stavros, är problematisk då han ska spela en sydeuropé men pratar utpräglad stockholmska? Otydligt.
päronanton
2019-02-11
Den är okej! Kul med 80 tal!
Ful_fisk
2018-12-27
Trivsam historia, men det fallerar lite under tredje akten, när det blir lite väl melodramatiskt av allt. Lysande skådisar, både Allan Edwall och Stellan Skarsgård i huvudrollerna, och Björn Gustafsson och Lena Nyman i biroller. Men jag förstår lite grann varför detta är den mest bortglömda Hasse & Tage-filmen.
martineden
2017-10-01
[rek. 3] Rolig rags-to-riches-komedi som jag tycker fungerar ypperligt!! Edwall och Skarsgård är en fröjd och likaså Gustafsson och Nyman. Rolig idé som utförs av ett bra manus och fin regi. Bra!!! 3+/4-
snyltare
2015-07-12
Nja, trean är svag och har ett stort inslag av kultpoäng. Det är ju roligt att se denna kavalkad av kända skådespelare! Men storyn faller lite eftersom den bygger på att Bendel är smart och Pettersson är charmig. Här tycker jag att Bendel är både smartast och charmigast av de båda. Dessutom pratar Pettersson genom hela filmen med en genomträngande entonig röst som till slut blir lite tradig. Synd.
Jannebanan
2014-11-14
Lättsam underhållning och Allan Edwall är fullständigt lysande.
Berniey
2013-04-16
Trevlig komedi o ett skönt återseende efter många år där kanske handlingen går väl fort fram men kul har man med utmärkta skådespelare o en fin tidsskildring.
estet_kikka
2013-04-11
känns lite kul att sätta en 4a på en film som filmtipset satt en ledsen smiley på. men jag gillade den. allan edwall å lena nyman bidrar som vanligt med hög mysfaktor. å stellan skarsgård... fy satan vilken snygging han var!
Xenox
2012-07-21
Inte min typ av film, känns rätt gammal.
yrkeschaufföre
2012-06-29
Sju år sen sist och det var lagom för att glömma tillräckligt för att göra den spännande. Den känns väldigt daterad på ett dåligt sätt så därför blir det en trea.