3.3

På drift mot Idaho

Två unga fifflare driver omkring på gatorna i Portland, Oregon. Deras vardag präglas av droger, prostitution och rotlöshet. Den ene är på jakt efter sin försvunna mor och den andre har revolterat mot sin far, stadens mäktige borgmästare. Tillsammans lämnar de Portland och beger sig ut på den amerikanska kontinenten.

Originaltitel My Own Private Idaho
Regissör Gus Van Sant
Manus Gus Van Sant
Genre Roadmovie, Romantik, Drama, 90-tal
Skådespelare Keanu Reeves, River Phoenix, Udo Kier, James Russo, Jim Caviezel, Grace Zabriskie, Flea, Chiara Caselli, William Richert, Rodney Harvey

2017-10-24
Taandborste
2014-11-18
Underbar blandning av en modern Henry IV och en ung mans sökande efter identitet, med ett originellt bild-och berättarspråk sticker filmen ut ur mängden och engagerar. Phoenix fullkomligt lyser i sin roll, älskar scenen vid lägerelden.
CinemaStrange
2014-11-06
Ja en film i min smak
m4e
2014-10-11
Fantastiskt bildspråk i allt från sexscener till narkoleptiska anfall. Lite egen dialog och såklart en briljant insats av River Phoenix. Stabil 4:a.
#54
2014-02-09
Någorlunda intressant.
Natosh
2014-01-08
Prostituerade pundare som pratar Shakespearianska, stillbilds-sex, tysk lamp-dans, plågad Phoenix. Sällan har jag sett en film försöka så mycket och ändå blir det så platt

2013-09-16
riktigt bra!
AlbinWesley
2013-07-29
Åh det var verkligen på tiden att se om denna, då det enda jag mindes var fragmentariska scener tagna ur sina sammanhang. Det finns så mycket i karaktärerna och den berättelse de medför att älska. En sån textuell rikedom. Fantastisk film.
Ful_fisk
2013-05-08
Ointressanta karaktärer, konstnärlig stil som inte berör, Keanu Reeves i en huvudroll... nej, detta imponerade inte på mig.
Darn
2013-05-04
Solklara New Hollywood-influenser i en poetisk skildring om ett par ungdomar på drift - mot Idaho.