3.5

På driven i New York

Jim Carroll är en mycket lovande basketspelare som är på fel väg i livet. Tillsammans med sina lagkamrater Mickey, Neutron och Pedro verkar Jim vara på väg mot en fantastisk karriär som proffs. Men när pressen från hans tränare, hans mamma och skolan bara blir större, flyr Jim undan och New Yorks mörka gator börjar långsamt bryta ned honom.

Originaltitel The Basketball Diaries
Alternativ titel Streets of New York
Regissör Scott Kalvert
Manus Bryan Goluboff
Genre Biografi, Drama, 90-tal
Skådespelare Leonardo DiCaprio, Mark Wahlberg, Lorraine Bracco, James Madio, Patrick McGaw, Michael Imperioli, Ernie Hudson, Bruno Kirby, Juliette Lewis, Roy Cooper, Brittany Daniel, Cynthia Daniel, Toby Huss, Manny Siverio, Alexander Chaplin, Michael Rapaport

deswhip
2019-01-20
Filmen skildrar mycket väl hur en ungdoms väg ner i drogträsket kan se ut. Det är en av de filmer man faktiskt kan lära sig något av om man nu är intresserad av det.
2019-01-07
En film som förtjänar en fet 5. Personligen tycker jag att Leonardo var en mycket bättre skådis i sina tidigare filmer, men självklart är han mycket skicklig även idag. men det saknas lite glöd.. Min åsikt, naturligtvis...
2017-10-09
Riktigt bra
2017-07-31
Grymt bra!
2017-02-26
Det är saker här som är bra men det mesta funkar inte. Den har nog inte åldrats särskilt väl och även om storyn och vissa detaljer är väldigt bra så känns det liksom aldrig på riktigt. Karaktärerna känns inte direkt trovärdiga eller på riktigt. Leo är bra men nä, det här håller inte riktigt för mig. Tycker nog det är synd att jag inte såg den när den kom för då hade jag kanske sett dess styrkor istället för dess brister mer och uppskattat den på ett helt annat sätt. Vill nog säga att det är en stark tvåa ändå.
Astrojacob
2016-05-12
Bra antidrogpropaganda, Leo nomineringsvärdig.
BarryHero
2016-03-05
Verkligen ingen feelgood-film. DiCaprio ar mycket bra (dock inte trovardig som lovande basketspelare) och kul att se en ung Mark Wahlberg. Masskjutningsscenen kanns osmaklig sa har i efterhand, men ar valgjord. Tragisk historia pa manga satt.
Bullen84a
2015-06-29
Riktigt bra film
Ghostface
2015-04-18
Det är lätt att tänka på denna som en komisk film på grund av att man ser Mark och Leo som så unga men detta är en mörk historia med få ljusglimtar och personligen så är det viktigt med balans för att inte frossa i ett stämningsläge.
CinemaStrange
2015-02-03
Inte realistisk för fem öre, inte i mitt tycke