3.2

På främmande mark

Psykologiskt drama om andra världskriget och "Battle of the Bulge", som handlar om en grupp amerikanska soldater som tillfångatas i Belgien av tyskarna 1944. De inkluderar en självsäker, kvinnotjusande general, en f.d. tidningsman med ett samvete, en tuff tobakstuggande sergeant och en lantis som alla reagerar på situationen på olika sätt och avslöjar det mentala trycket på människan.

Originaltitel Battleground
Regissör William A Wellman
Manus Robert Pirosh
Genre Krig, Drama, Action, 40-tal
Skådespelare Ricardo Montalban, Van Johnson, John Hodiak, George Murphy, Marshall Thompson, Jerome Courtland, don Taylor, Bruce Cowling, James Whitmore

2015-01-09
Alla som har sett mini-serien Band of Brothers minns väl avsnitten som handlade om Bastogne och soldaternas kamp i snön. I denna film är man tillbaka där och likheterna och känslan finns där. Band of Brothers var grymmare i sitt berättande medan denna film är mer sparsam med det visuella lidandet och konsekvenser. Både här och i Band of Brothers är den största tillgången soldaterna sätt att agera mot varandra i sitt sätt att prata och i en gemensamhet. En bra film. 3+
Rune2000
2012-07-25
Ungefär vad man kan förvänta sig från en krigsfilm från sent 40-tal. Bra men jag saknade de minnesvärda karaktärerna som krigsfilmer brukar vara kända för.
amam
2007-11-30
Jodå, den är en rätt så trevlig krigsfilm men inte så mycket att hurra för egentligen. Skildrar inte Battle of the Bulge så mycket utan mer hur en grupp amerikanska soldater upplevde det. Och som så, så var den nog rätt så vinklad. Inte så mycket dödskräck eller förtvivlan utan mer hur den mänskliga viljan övervinner allt. I det här fallet (som vanligt) den amerikanska viljan. En stabil trea eftersom den aldrig blir äckelpatriotisk däremot.
Czechflash
2003-11-03
Svag fyra, men det är den värd. Känns äkta och blandar humor med dramatiska inslag från kriget. Lite svårt att hålla reda på vissa karaktärer, men det viktigaste är filmen som helhet som är bra.
ahkoila
2003-09-05
Tillfångatagits är fel ord egentligen. Amerikanska trupper var inringade av tyskarna men gav sig aldrig. Inringningen knäcktes senare av allierade trupper. Rätt bra skildring men motsvarande avsnitt i Band of Brothers är klart mycket bättre och något grottigare.
PhakE
2003-06-18