2.9

På gränsen

När ett flygplan störtar i Alaskas iskalla vildmark ställs den intellektuelle miljardären Charles Morse mot den självbelåtne modefotografen Robert Green i en brutal kamp för att överleva. De inser snart att den största faran inte finns i omgivningen utan i deras egna sinnen, i form av rädsla, svek och mord.

Originaltitel The Edge
Regissör Lee Tamahori
Manus David Mamet
Genre Äventyr, Action, Drama, Thriller, 90-tal
Skådespelare Anthony Hopkins, Alec Baldwin, Elle Macpherson, Harold Perrineau, Kathleen Wilhoite, David Lindstedt, L Q Jones

Skapad 2019-12-09 av Jämte
På gränsen är en av mina favoritfilmer. Den handlar om överlevnad och smarthet i Alaskas vildmark samtidigt som det pågår en konflikt mellan huvudpersonerna. Charles Morse är en intelligent mi...   Läs mer »

Körsbär
2019-11-09
Den börjar helt okej, lite udda karaktär minst sagt. Men det tar sig o spänningen finns där hela tiden, men sen slarvas det tycker jag. Jag gillar dock huvudkaraktären, en smart karaktär är riktigt underhållande, o han känns trovärdig. Slutet är för mig en besvikelse, hade hoppats på lite mer, känns tomt då filmen är slut. Den klarar precis 3.an för mig.
2018-04-10
Jag skrattade högt åt Baldwin när han pratar om hur björnen förföljer dom, jag tror inte riktigt det var den känslan dom ville väcka hos mig. Bitvis bra, bitvis inte så bra. Överlag tycker jag karaktärernas samspel och relationer är ganska tråkiga. Hopkins lyfter det hela ibland till den grad att jag börjar tvivla på om jag minns rätt när jag tänker på mindre bra delar. Stabil men inte direkt stark tvåa som helhet tror jag nog det blir.
widez
2017-12-31
En film som inte riktigt faller mig i smaken. Den känns stundtals som en dålig skräckfilm i hur scener byggs upp. Storyn är inte speciellt intressant och effekterna är ganska taskiga.
Haddonfield
2017-12-10
Mycket bra och spännande film
Mat1az
2016-07-21
Björnattacken i The Revenant i all ära, men jäklar när Bart the Bear kommer och börjar härjar med gänget i den här filmen alltså! Brutalt. Själva äventyret och mötena med björnen samt Hopkins är det som gör filmen så bra. Hela sub-plot'en med Hopkins karaktärs fru och fotografen kändes väldigt onödig och ger i princip ingenting till filmen, gör den bara sämre i mitt tycke. Blir svag fyra ändå.
philipmarlowe
2016-05-22
Nämen den här är väl bra. Välgjord och varken mer eller mindre vad den utger sig för att vara.
Merwinna
2016-01-27
Det här är en mycket bra film, den bästa filmen jag sett i "överlevnad i vildmarken"-genren. Om man bara läser ett synopsis så kan man tro att det är en B-film, men den är så mycket mer. Både manuset, dialogen och skådespelarinsatserna gör den till så mycket mer. Speciellt Anthony Hopkins briljerar med sin närvaro, sin utstrålning och sin diktion, och det är väldigt lätt att beundra, respektera och (lite) frukta hans karaktär här... Man lär sig lite överlevnadskunskap också!
mr_magi
2015-07-11
Sjukt underskattad rulle. Hopkins briljerar!
2015-06-08
I grunden en riktigt bra vildmarksrulle tillika äventyrfilm, men kryddat av en dos psykologiskt mörkt drama. Spännande och ett vackert foto som inte känns alltför tillrättalagt. Hopkins tycker jag gör mycket bra ifrån sig medan Baldwin mest ser besvärad ut. Duger gott som popcornrulle om man så vill.
mumiemonstret
2015-04-22
Hmm. En rakt igenom sympatisk krösus. Inte det vanligaste i filmhistorien! Jag kan bara erinra mig Bruce Wayne.