2.9

På gränsen

Rebellen och skejtaren Brian hittar sin adopterade bror död. Polisen klassar det som ett självmord men Brian förstår bättre och skejtar iväg för att utreda mordet på egen hand.

Originaltitel Gleaming The Cube
Alternativ titel Skate or Die
Regissör Graeme Clifford
Manus Michael Tolkin
Genre Drama, Action, 80-tal
Skådespelare Christian Slater, Steven Bauer, Max Perlich, Peter Kwong, Tony Hawk, Richard Herd, Le Tuan, Min Luong, Ed Lauter, Art Chudabala

2015-07-28
En film jag gillade som grabb under tidigt 90-tal men som inte riktigt åldrats väl, enligt min mening. En godkänd film är snarare mitt intryck nu och ingenting som fängslar mer än av lite smått nostalgiska skäl. 4/10
Raimo_1985
2015-06-01
Jäklar alltså, den här filmen har allt!! Ett kärt återseende av Steven Bauer, Christian Slater som skatepunkare, en ung Tony Hawk! Action, grymma skatescener, snygga bilar, sorg, en kamp för upprättelse och sanningen, humor, öh ja. Allt!
Abigor
2014-02-10
Oväntat lågt tempo och få skatescener fram till actionscenerna i slutet som bättrar på helhetsintrycket rejält. Som den svenska titelöversättningen antyder är de verkligen "på gränsen" till anständiga vad gäller fåneri, men klarar sig med minsta möjliga marginal.
JanneN
2013-12-18
Förra gången jag såg filmen, så gav jag en fyra. Nu höjde jag den till en femma, Kanske mycket för underbarnet Christian Slater.
2013-11-20
Bra driv i en av alla 80-talets pärlor. Var man dessutom såld på skatekulturen var detta en höjdpunkt.
Taandborste
2013-08-16
Alltså, Christian Slater... hur snygg är han inte här?!
Syd
2011-10-29
Andra halvan höjer den till "så dålig att den är bra"-status
Kyano
2011-10-09
Rätt skön och underhållande. Men alltför många allmänna pinsamheter och logiska luckor som varvas med asiatiska klyschor på gränsen till rasism gör det rätt olidligt. Musiken pendlar från fantastiskt härligt 80-tal till ching-chong klychor så fort en asiat är i bild. Kult, sevärt, men ändå dålig.
Starlette
2011-09-09
Ja, denna skriker 80-tal. Och det var ju ett härligt årtionde, med schysst stil, glada filmer, och bra musik. Vet inte vad skateboard-åkande har för roll i filmen, kunde lika görna vara inlines eller en moppe.. Men ganska annorlunda och mysig film.
Blink182
2010-11-28