2.3

På olovliga vägar

En fattig stenografist förälskar sig och gifter sig med en ung, rik man. Hon blir emellertid aldrig accepterad av hans familj som tvingar honom att få äktenskapet upphävt. Problemen blir än värre när hon efter upplösningen föder honom ett barn. Filmen finns både i en stum version och en med ljud (Swansons första ljudfilm).

Originaltitel The Trespasser
Regissör Edmund Goulding
Manus Edmund Goulding
Genre 20-tal, Drama
Skådespelare Gloria Swanson, Robert Ames, Purnell Pratt, Henry B Walthall, Wally Albright, Blanche Friderici, Kay Hammond, Mary Forbes, Marcelle Corday, William Holden (II)

StureStenhög
2019-09-24
Väldigt tidstypiska intriger var det här, och det är alltid intressant. Man lyckas också rulla upp de olika turerna på ett sätt som känns smidigt och väl genomtänkt med tanke på hur överdrivet dramatiskt hela händelseförloppet är. Samtidigt agerar huvudpersonen, som är väldigt bra gestaltad av Gloria Swanson, hela tiden konsekvent. Det är väl lite det som ställer till det för henne, och det här blir en studie i det svåra i att agera rätt. Jag hade dock gärna sett att man hade skippat den sista sekvensen och låtit filmen ta slut några minuter tidigare, nu vill man både äta kakan och ha den kvar, och det blir sällan bra