3.3

På palmblad och rosor

Proppen Oscarsson ska leverera en sladd till en stuga på landet. Väl där hittar han en stum "gammal kärring" sängliggandes. Han börjar luska i vem som har hand om tanten och kommer då i kontakt med en rad människor som har berättelser att förtälja. Filmen bygger på Stig Claessons bok med samma namn.

Originaltitel På palmblad och rosor
Regissör Lars Lennart Forsberg
Manus Lars Lennart Forsberg, Stig Claesson
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare Janne 'Loffe' Carlsson, Martha Colliander, Gunnel Fred, Kjell-Hugo Grandin, Gun Jönsson, Hasse Jonsson, Nils Eklund, Svea Holst

Christofer
2019-03-11
Det här hade gjort sig bättre som novellfilm på halva speltiden, blev lite väl utdraget. Kul med Proppens ambivalens och nojja. Knepigt slut. Var för övrigt väldigt längesen jag såg en film från 1970-talet.
regnbågsbarn
2018-10-09
sharmig.
wasteoftime
2018-07-18
Det här är på vissa sätt genialiskt, på andra sätt, inte alls. Jag gillar verkligen det lugna tempot, och att filmen inte gör sig något besvär med att det inte händer så mycket, det är dess starka sidor. Dess svaga sidor är att den känns lite hoppig, detta till trots, och lite oinspirerad på sina ställen. Det är inte långt ifrån en tvåa, men det når inte hela vägen fram. 0,0 på SH-skalan.
Albion
2018-05-21
För oss som är uppväxta med "Slas" berättarröst otaliga gånger på TVn under 70-talet känner så väl igen tonen här. Den underbara monologen om torvmossen bär så tydligt hans signum. Jag gillar Loffe i sin roll i denna fina film som väcker en del intressanta tankebanor. Betyget blir en 4;a
Nalleman
2018-05-12
Tempot är osedvanligt lugnt för att inte säga långsamt men det är en del av charmen. Loffe är duktig i den här rollen. Nils Eklund och Gunnel Fred pålitliga som alltid.
KyLLo
2018-05-08
Ett tragikomiskt och småbisarrt drama med underhållande repliker. Loffe är fantastisk på att leverera att det inte gör något att han spelar praktiskt taget samma person som i många andra filmer. Det här är för övrigt Gunnel Freds långfilmsdebut, har jag förstått. Jag fängslades, men det kändes som att manuset inte höll riktigt för 82 minuter, för det blev en del upprepningar. Det blir en stark trea tills vidare. Gillar man Loffe här bör man se Henrietta också.
ConanBarbaren
2018-01-01
Slutet: Loffe fixar allt.
Galivan
2017-06-22
Första repliken kommer efter 4 och en halv minut: "Jag är här med en sladd". Riktigt lugnt tempo, men jag gillar det för vad det är. I centrum finns en "lam kärring", och jag gillar när man är tydlig med vad den "den lama kärringen" handlar om då Loffe säger "hon är ju en metafor". Den är trevlig, lite långsam, men "Henrietta" är lite bättre tycker jag.
Joyfulsounds
2014-10-26
Störtskön rulle med kanske det bästa slutet någonsin!
2014-10-19
Inte alls lika bra som Yngve Frej. Slas har förvisso mycket bra att säga, men filmen är alldeles för långsam. (6+/15)