3.2

På sista versen - En liten film om döden

När en avdelningschef på SVT hotar att omplacera en av sina mindre duktiga dukumentär-regissörer KG Forsberg lägger han fram sin idé om att filma sin döende far. Fascinerande tycker chefen och ger KG tillgång till en kameraman och en kamera. Men det hela går inte som KG har tänkt sig, med en klantig kameraman som Tommy Bohlin och en far som inte alls vill blir KG desperat och drar till drastiska åtgärder.

Originaltitel På sista versen - En liten film om döden
Regissör Tomas Alfredson
Manus Robert Gustafsson, Jonas Inde, Andres Lokko, Martin Luuk, Johan Rheborg, Henrik Schyffert
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Robert Gustafsson, Johan Rheborg, Jonas Inde, Erland Josephson, Henrik Schyffert, Per Ragnar, Stina Ekblad, Michael Nyqvist, Inger Holmstrand, Anna Norberg

Ful_fisk
2021-11-18
Bra, men inte riktigt så bra som jag - och filmen - någonstans vill att den ska vara. Kanske är den inte subtil nog, att projektet är hjärtlöst och skoningslöst står klart sedan första stund, och troligen hade det varit bättre ifall den skildrats lite mer öppet från början och att det hjärtlösa sedan smyger sig på och visar sig efterhand. Där hade en hel del gags kanske försvunnit, men det är kanske också det som hade gjort de kvarvarande skämten så mycket starkare. Härligt ambitiöst foto, även om det hade kunnat vara snäppet snyggare. Skådespelarna levererar allihop. Och så ett par lysande bitar också, "gubben brinner för fan" t ex. Och så är Robert Gustafssons "ajajaj"-gubbe så simpelt rolig som nog bara Gustafsson kan få det till att vara. Trean är ändå stark, och jag kan absolut tänka mig se om den. Tycker Killinggänget var väldigt intressanta vid den här perioden.
dlu
2020-07-16
Njamensi. Handlar inte om döden i alla fall.
KyLLo
2017-06-18
Den näst bästa i filmserien efter Torsk på Tallinn. Tragikomisk och känns i grunden väldigt träffande. Det är inte innehållet i KG:s film som är det intressanta, utan allt runt omkring och detaljerna. För man kan ju exempelvis fråga sig hur vissa dokumentärfilmare lyckas skapa unika och hyllade dokumentärer på löpande band utan att vara lite galna, envisa och göra vissa övertramp. Att filma det mesta i svart/vitt ger den rätta klassiska dokumentärkänslan. Bra skådespelare, exempelvis Per Ragnar i sin biroll. Jag såg om den nyligen och höjde från en trea till en svag fyra.

2015-05-29
Medan Torsk på Tallinn och Ben & Gunnar är geniala, är denna haltande lilla film i sina bästa stunder i alla fall helt ok. De har något här som de inte får fram. Istället är den som roligast när den är som billigast. 5 av 10.
2014-06-10
Rätt så krystat och spretigt. Obearbetade lysande idéer varvas med geniala inslag och väldigt billiga poänger. Helheten haltar rejält, och provokationerna känns osmidigt utstuderade. (6/15)
Gitarrmongot
2011-12-29
Till skillnad från jag ska inte säga alla men väldigt många så gillar jag Killinggänget som bäst när de anstränger sig minst för att vara roliga. NileCity roar min inte särskilt mycket alls i dessa dagar, medan jag i min skrattfria tysthet njuter till fullo av Ben & Gunnar och Fyra nyanser av brunt. Särskilt den förra. När jag jag såg Robert Gustavssons Ben och Johan Rheborgs Gunnar mötas för första gången satt jag mest stilla i tigande beundran, fascinerades av hur den på ytan måhända tokroliga premissen kunde dölja så många lager, så mycket djup. Jag skrattar inte så mycket när jag ser På sista versen heller. Men den gör mig knappast begeistrad för den delen. Jag gillar den artistiska nivån på foto, scenografi och kostym de lagt här, men skrapar man sönder fasaden skönjas mestadels enbart tankelös svärta. Något jag dock gillar är att Erland Josephson, den allvarsamma elefanten, ställde upp på att spela Rheborgs dokumentärfilmares pappa. En roll han gör strålande. Tja, alla strålar väl så sett. Men det är strålar som inte sträcker sig utanför teveskärmen. Det uppstår ingen magi. Lite synd att det inte gjordes mer av tematiken. Ändå en ganska solid trea, fastän den att den sitter och dinglar med fötterna över kanten, funderande på om den ska hoppa ned till en tvåa.
skugge
2011-11-14
Tyvärr fångar den inte intresset förrän de sista 10-15 minuterna.
DrT
2011-07-01
Småroligt kritik av SVT och konstnären (inte minst Ingemar Bergman som läkareimitationen), men ändå den klart sämsta av En liten film om-filmerna.
Tobetobbs
2010-10-23
Ajaj, guldkorn finns, mycket annat också.
hyochan
2010-08-14
Det är synd att den här filmen är så pass bortglömd - i och med att den är en av Killinggängets absolut starkaste och roligaste produktioner någonsin.