3.3

På stranden

Filmatisering av Nevil Shutes roman om en grupp australier som inväntar effekterna av nedfallet från den kärnvapenexplosion som ödelagt resten av världen.

Originaltitel On the Beach
Regissör Stanley Kramer
Manus John Paxton
Genre 50-tal, Drama, Science Fiction
Skådespelare Gregory Peck, Ava Gardner, Fred Astaire, Anthony Perkins, Donna Anderson, John Tate, Harp McGuire, Lola Brooks, Ken Wayne, Guy Doleman

monsterpop
2017-02-03
-would you like to have a glass of sherry with an old man? -no, sir, but i'd very much like to have one with you.. sir.
pufred
2015-01-13
Sorglig och sentimental post-apokalyptisk 50-talsfilm med svulstig musik.
lilebroer
2014-10-27
Känns som att 50-talet kom i vägen för en riktigt intressant filmupplevelse - http://theshinbonepost.blogspot.se/2014/10/on-beach-1959-brd-134-min.html
elon
2012-08-13
Stabilt om eftermälet vid en kärnvapenexplosion. Fick tyärr ingen postapokalyptiskt känsla över filmen, vilket gjorde mig besviken.
DiMMUBoRGiR
2011-11-09
Vilket mod att göra en sådan här tagning på en apokalyps i antågande! Ingen bombastisk action eller episka scener över förstörelse, istället ur perspektivet från de vars livet snart går mot sitt slut. Visst borde man vara mer skärrad inför allvaret, men jag tycker istället att det är uppfriskande och kanske till och med trovärdigt med lugnet och att fortsätta som innan, utan att tycka allt är meningslöst. Romantiken är ju påtagande i filmen och på ett charmigt gammaldags sätt, men med en viss distans och humor. Peck och Gardner är heta ihop. Jag blev positivt överraskad av den här filmen och att den inte alls var som förväntat; en mycket sevärd och, konstigt nog, alternativ skildring av Slutet.
thefox
2011-06-07
Sista halvtimmen kändes otroligt meningslös.
amam
2010-11-01
Svag trea. Har en del poänger men saknar nästan helt fingertoppskänsla.
2010-10-17
En tung och tankeväckande historia förvandlad till en sentimental pekoral med svulstiga stråkar och smäktande kyssar. Tack för kaffet. (6+/15)
santiago
2010-06-16
Jag blev besviken, boken är helt underbar.
brtkrbzhnv
2010-01-27
Typisk långtråkig gammfilm med typisk övermelodramatisk gammfilmsmusik.