3.2

På väg med miss Daisy

Daisy, en gammal judisk änka kan inte längre köra bil. Hennes son Boolie anställer då en svart chaufför vid namn Hoke. Daisy vägrar till en början att låta Hoke köra henne någonstans men allt eftersom åren går vinner Hoke Daisys förtroende och deras relation lägger grunden till en stark vänskap.

Originaltitel Driving Miss Daisy
Regissör Bruce Beresford
Manus Alfred Uhry
Genre Drama, Komedi, 80-tal
Skådespelare Morgan Freeman, Jessica Tandy, Dan Aykroyd, Patti LuPone, Esther Rolle

Skapad 2019-11-09 av JoeZ
Driving Miss Daisy är kanske en av dem längsta filmerna jag någonsin kommer att se, trots sin längd på endast 95 min så håller den på i närmare 25 år. Det är absolut inte negativt menat. D...   Läs mer »

BenStiller
2020-09-30
Välgjord film med fina skådespelarinsatser. Tycker dock att Morgan Freeman spelar över en smula. Småtrevlig, men ganska förutsägbar handling. Sevärd, inte mer. Känns konstigt att filmen fick Oscar för "bästa film". Misstänker att handlingen, som speglar rasmotsättningar i framförallt USA:s sydstater, låg rätt i tiden och gav den extra uppmärksamhet. Det får bli en 3:a från mig.
Pi-R
2018-11-04
Fin film, som snarare handlar om mänsklighet än om enskilda individer. Det är så ovant att se i sentida amerikansk film utanför independent-produktionen att det tog pinsamt lång tid för mig att förstå det; jag håller det därför som rätt sannolikt att en omtitt skulle höja mitt betyg från stark trea till en rätt stabil fyra. Oavsett det, så är det ofrånkomligt så att det är en skådespelarnas film, och allra mest Jessica Tandys film. Det finns en kraft i hennes (och även Freemans) skådespeleri som närmast är ren magi. Paradoxalt nog är det kanske just därsör som det frustrerar mig att händelseförloppet i princip ända in till eftertexterna, främst sker under ytan och mellan scener. Extra frustrerande blir det med tanke på filmens rätt korta längd... Jag vill få mer av de två huvudfigurerna, men de hålls tillbaka av manuset, i vad som definitivt är filmmakarnas mening, men vad som inte funkar helt för mig. åtminstone inte denna, första, gång som jag ser den
2018-09-02
Klassisk tragikomik
2018-01-01
Har alltid gillat filmer med Morgan Freeman och denna är ingen undantag. Riktig bra film...
abnormal
2017-04-10
Mysig och sevärd film.
2016-07-24
Underbar film! Morgan Freeman och Jessica Tandy briljerar och även Dan Aykroyd gör bra ifrån sig! Ett mästerverk!
StureStenhög
2016-03-29
Trivselfilm med vissa lyckade seriösa undertoner. Mest av allt är det Morgan Freemans och Jessic Tandys film, båda är utmärkta och samspelet dem emellan är ännu bättre. Filmen är dessutom fylld med slagfärdiga repliker jämnt fördelade över karaktärerna, och de verbala fighterna är väldigt underhållande. Jag gillar också att de aldrig går för långt med den framväxande vänskapen, de olika murar som skiljer huvudpersonerna åt bryts aldrig ner helt och hållet, och det gör att deras relation blir både trovärdigare och intressantare än vad den annars hade varit. Vi får även se en skickligt iscensatt tidsresa rullas upp under speltidens gång. Trean är ganska stark
mammene
2016-03-27
En film med slagfärdiga kommentarer, en film som värmer i hjärtat, om oväntad vänskap som växer fram, vilket jag är oerhört förtjust i. Här väljer man inte själv, utan det växer fram och blir hållbart, hur realistiskt det är det struntar jag i, att det här var rätt förutsägbart det finner jag mig i och bara njuter.För övrigt är Morgan Freeman en av de bästa och här smälter han in i sin roll.
idaho1981
2015-06-27
Finstämd och lågmäld film som jag länge tänkt se. Freeman och Tandy är suveräna i sina karaktärer. Storyn är fin och med ett viktigt budskap. Dock rullar den på lite för enkelt för ett högre betyg, men en stark tre blir det.
dafreakish
2015-06-15
Äntligen har jag tagit mig tid att se denna gulliga historia om en framväxande vänskap. Tandy och Freeman är som ler och långhalm och fullständigt fantastiska tillsammans. En film som inte serverar allt åt tittarna utan låter oss tänka. Subtilt och oerhört rörande.