3.4

Padre Padrone

Sardiniens fattigaste landsbygd. Gavino är sex år och får lämna skolan när hans far behöver honom som fåraherde.

Originaltitel Padre Padrone
Alternativ titel Father and Master, My Father My Master
Regissör Paolo Taviani, Vittorio Taviani
Manus Paolo Taviani, Vittorio Taviani
Genre Drama, Biografi, 70-tal
Skådespelare Omerro Antonutti, Saverio Marconi, Fabrizio Forte, Marcella Michelangeli, Stanko Molnar, Marino Cenna, Nanni Moretti, Gavino Ledda

Ful_fisk
2014-12-16
En svag trea och en mild besvikelse. Innehåller briljanta bitar, men helheten blir inte så engagerande som man hoppats på. Men visst är det en sevärd skildring av förtryck under en brutal far och en minnesvärd bild av uppväxt i dåtidens Italien.
fr4llan
2013-12-19
Tyvärr kan jag bara ge den en 2a. Hade stora förhoppningar men det grusades. Gillar inte alls berättargreppen som används och tycker den är ganska slarvigt gjord. Det finns dock ett antal scener som är otroligt fina. "Frusna mjölk-scenen", "Far och son på åkern-scenen", radioapparat-scenen" är några exempel ;)
DOKAN
2013-03-12
Såg den här för första gången som 14-åring och blev väldigt häpen över scenen när småkillarna hade sex med getter! Recenserade den även i mitt lilla zine CINEMA (fantasifull titel!) och gav högsta betyg (tror jag..). Såg om den i vuxnare ålder och konstaterar att det är en viktig film (baserad på verkliga händelser) om än deprimerande. Bra musik av maestro Egisto Macchi.
nosferatu
2010-10-31
Första gången jag såg den här, någon gång i 16-årsåldern, närde sig mina filmupplevelser enkelt på fattigdom och misär, gärna explicit skildrat. I den bemärkelsen och med såna preferenser fyller filmen sin funktion ännu kan jag konstatera efter att jag fått tillfälle att se om den, om än en ganska skraltig, sliten kopia vars färger urvattnats till viss del. Att skildra barn som misshandlas får ses som en vågad företeelse, inte moraliskt menat utan kring svårigheten att faktiskt få det trovärdigt. När Taviani med bestämdhet ska skildra detta i bild föreligger två hinder; dels är barnskådespeleriet både oengagerat tillika överspelat, dels ljudläggningen som i italiensk filmtradition så ofta (tyvärr) görs med efterinspelade effekter, vilket väl märks i denna lågbudgetproduktion. Bitvis blir dessa moment rent av löjeväckande, vilket bekräftas av att några i publiken fnissar till. Som helhet får filmen dock gillas genom ett sådant grepp som att låta mannen, vars uppväxt filmen baseras på, presentera i berättelsens första tagning.
Rune2000
2010-09-20
En mycket bra film som hade möjligen blivit ännu starkare om Gavino Ledda inte hade sin inlednings- och avslutningsmonolog.
foppa99
2010-02-04
det intressantaste o bästa är skildrandet av relationen med pappan
Myllo
2009-11-01
Instämmer helt i vad answai sagt om denna film.
Purk
2009-11-01
Jag förstår om man inte tilltalas av den men jag tycker den är fantastisk. Jättefint klippt och väldigt känsligt berättat.
answai
2009-04-25
Fantastisk skildring - trots ämnet, både varm och humoristisk - av en uppväxt under andlig och materiell fattigdom. Om vikten av att behärska ett språk, och rätten till sitt. Någonstans begripliggör filmen ämnen som oftast ges ensidig belysning, så sätts exempelvis barnmisshandeln in i ett socialt sammanhang och tidelag oproblematiseras till vad det egentligen är. En stark film.
robe_karlsson
2009-03-11
Pretentiöst, upprepande och tråkig. Synd, med tanke på att utgångshistorien känns dramatisk nog att kunna göra en stark film på.