3.5

Smärta och ära

Salvador har nått stora framgångar i livet och nu ska en av hans restaurerade filmer få nypremiär. Samtidigt plågas han av diverse krämpor, och än mer av en tomhetskänsla - vad betyder yrkesframgångar, och varför ska man underkasta sig pretentiösa intervjuer och tröttsamt smicker? I jakten på livets mening drömmer sig Salvador tillbaka till barndomen, fattig på pengar men rik på kärlek från hans viljestarka mamma.

Originaltitel Dolor y gloria
Alternativ titel Pain and Glory
Regissör Pedro Almodóvar
Manus Pedro Almodóvar
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Antonio Banderas, Penélope Cruz, Asier Etxeandia, César Vicente, Eva Martín, Raúl Arévalo, Julieta Serrano, Leonardo Sbaraglia, Cecilia Roth, Susi Sánchez, Julián López, Nora Navas, Asier Flores

erosagape
2020-04-25
Urtrist för en som inte gillar biografier, oavsett om det är det eller inte.
dr_Robert
2020-02-10
Almodóvar is ageing and looks into the past. The story is quite thin but full of nostalgia. Banderas is quite good, but overall this is not a particularly engaging film.
mammene
2020-01-20
En film som utstrålade en otrolig värme trots smärtan. Mycket var Antonio Banderas förtjänst, han var helt otrolig, (och skrämmande lik Kjell Bergqvist). Samtidigt mycket hög klass på skådespelare och miljöer. Berättelsen tuffade på och rörde sig fram och tillbaka i tid, tiden försvann och jag hade gärna hängt med ett tag till. Skulle gärna äga tavlan.
atroxa
2020-01-01
Bra, men inte riktigt lika bra som The Skin I Live In.
Ful_fisk
2019-11-20
Ganska bra, men inte den comeback jag hade väntat mig. Banderas är bra, och filmen lunkar på stabilt, men jag kommer aldrig in på djupet med storyn och vad den vill säga. En hygglig film, helt enkelt.
haajen
2019-10-13
Ännu en mycket vacker och gripande film av Almodóvar, slutet är briljant. Det enda som sänker filmen en smula är lite för mycket fokus på att räkna upp alla krämpor som Salvador lider av.
myslas
2019-10-09
En av de bättre filmerna jag sett av Almodóvar och med en utmärkt Banderas i huvudrollen.
EvilNed
2019-09-29
Jag gillade den! Mysig, lågmäld, positiv. Skönt flow och betraktande. Tyckte den fungerade bra och Banderas var fin.
karlmats
2019-09-22
Det här verkar vara min första Almodóvar-film vilket förvånar mig med tanke på hur pass välkänd han är i mitt medvetande. Lite som med Kiarostami, som jag också nyligen såg för första gången, så känns det som en kompetent pratfilm som är lite pretto och lite tråkig. Den här var förvisso bättre än Copie Conforme, men det lyfter ju aldrig riktigt. Scenen inne på teatern när Banderas verk spelades upp inför publik är nog min favoritscen. Sen är det ju kul att han börjar snorta kokain på gamla dar, men utöver det är det en lunkande film som jag aldrig riktigt kommer in i. En ganska stark 2a ändå kan den få, nog finns det kanske nånting här ändå, och visst ska jag ge Pedro fler chanser.