3.2

Pale Rider

En främling utan namn och utan något förflutet rider in i LaHood. Främlingens ankomst sammanfaller med en ung flickas bön om ett mirakel som ska stoppa det slumpvisa våldet i staden. Hon citerar tyst ur Uppenbarelseboken: "Då fick jag se en blekgul häst; och mannen som satt på den, hans namn var döden och dödsriket följde med honom."

Originaltitel Pale Rider
Regissör Clint Eastwood
Manus Michael Butler, Dennis Shryack
Genre Action, Western, 80-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Michael Moriarty, Sydney Penny, Carrie Snodgress, Chris Penn, Richard Kiel, Richard Dysart, John Russell, Doug McGrath

Skapad 2012-05-01 av Stomberg
Westernfilmen har alltid varit en plats för det amerikanska folket att återvända till när allt omkring dem inte riktigt fungerar som det ska, tider då stora problem från olika håll hotar välf...   Läs mer »

2017-10-23
2016-10-21
Clintan gör väldigt bra ifrån sig och storyn och musiken är det väl inget större fel på. Dock är tempot lite väl lågt och det förstör en del. Svag 4:a.
Ghostface
2016-10-03
Tråkigt berättad western utan inspiration. Snarare ett hopkok utav flera filmer och sen skala bort karisma och humor. Visst är Clint Eastwoods ensamvarg en ikon och det finns inget som direkt är dåligt i filmen utan snarare en ända axelryckning.
gjoob
2016-10-02
Ganska händelsefattig, men det makliga tempot bidrar till en mysig västernkänsla. Det är dock Clintan som bär upp den här filmen, sicken pondus!
Muhammed
2016-08-19
Clintan är bäst.
Totenkopf
2016-08-17
Som de flesta Clintan-filmer så blir man sittande när man väl börjar titta för typ 10:e gången.
WillyV
2016-03-22
Får bli en sänkning, för många ologiska beteenden och en alldeles för illa skriven och illa spelad "Megan" (flickan). Plus för miljöerna, känslan och det välbalanserade våldet.
2014-11-30
Denna western når inte samma höjder för Clintan som i sitt samarbete med Sergio Leone men det finns det väl knappast någon western som gör. Det är dock svårt att inte gilla en western med Clintan för han kan sin sak och det snygga fotot hjälper till. Absolut en bra film som man någon gång kanske får placera in i hyllan. 3+
ThePatient
2014-10-06
Stel.
Solidus
2014-04-22
Mysig western som bjuder på klassisk Clint. Han rider in, räddar de oskyldiga och ger elaka män bly. Vi har sett det förr, men det är alltid lika underhållande.