3.8

Palme

Den 28 februari 1986 sköts Olof Palme ihjäl på öppen gata i Stockholm. Mordet har i decennier överskuggat bilden av personen. Nu kommer filmen om Palme. En berättelse om en människa, en politiker och hans tid. Om en man som förändrade historien.

Originaltitel Palme
Regissör Maud Nycander, Kristina Lindström
Manus Maud Nycander, Kristina Lindström
Genre Dokumentär, 2010-tal

Krantzylvania
2013-06-08
jag har svårt att bedöma dokumentärer. Kanske skulle Palmes fiender fått prata mer, bra att Bildt var med för väga upp. Jag visste inte heller mycket om Palme innan jag såg denna så jag har inga åsikter om hur sann eller möjligtvis vinklad den var, Bra tiidsdokument
carre006
2013-05-26
fram tills dess att man insåg att det var världens mest subjektiva dokumentär tyckte jag den var bra. Hur kan man göra en 110 min lång dokumentär om Palme och inte ens nudda det kontroversiella i att förespråka fred på förmiddagen för att sedan sälja vapen på eftermiddagen.
mbjelkes
2013-05-10
Inte i mitt intresse
Henkoo
2013-04-30
Jag har aldrig vetat mycket om Palme..Inte mer än att han var socialdemokrat och statsminister typ. Tycker det var intresant att få en tydligare bild av honom. Han var helt klart en speciell person.
WinDrop
2013-04-14
Inget nytt, dock bra tidsfördriv.
pikzel
2013-03-31
Jag får också känslan av att det här är mer en hyllning än en sann dokumentär. Den hyllar socialismen och Palme och gör ingen större ansträngning av att granska närmare. Hyllar gör den dock ganska väl, och så länge man tar den för vad den är så är den helt okej.
Zero75
2013-03-20
Mycket lömsk och rutten film. Den ger sken av att hylla honom men egentligen insinuerar den oavbrutet motsatsen. "Solidaritet var en fin och naiv ide då, eller vad den det? Nu funkar den ju inte alls, så klart, men då.. var den inte direkt.. människofientlig.. egentligen.. Ja, vi tittar tillbaka på det lite bitterljuvt men egentligen.. när man tittar på det.. Var det inte lite sunkigt.. och Palme.. Visst var det modigt att säga emot USA och så, det kan vi ju inte ta bort men.. luktar han inte lite..förljuget maktmissbruk.. egentligen". Det är vad filmen vill säga.

2013-03-13
Upplevde dokumentären som att den gav en nyanserad bild av Palme. Man får se både en positiv och negativ bild av honom. Mycket bra och informativ produktion, enligt min mening. 7 av 10.
Slaskhinken
2013-03-10
Förstår inte det där med romantisering. Jag är inte så påläst om Palme, men bilden jag fick var ju knappast en hyllning till statsminister Palme, snarare människorättskämpen Palme. Som kanske inte skulle blivit statsminister alls.
2013-03-09
Ett genomarbetat och stabilt dokumentärt hantverk, men också en ganska tandlös film som inte bjuder på några djupare insikter. Men ville man rakt upp och ner berätta historien om Palme, och kanske framför allt historien om Palme som en del av svensk 1900-tals-historia, så har man gjort ett bra jobb. Urvalet känns relevant, berättartempot är bra och filmskaparna har föredömligt tagit ett steg åt sidan i förmån för det ämne man vill presentera. Det här är helt enkelt väldigt bra i ren allmänbildningssynpunkt. Men det blir också lite väl mycket av en hyllningsfilm till Palme, kritiska perspektiv klipps in lite pliktskyldigt, men om man som jag inte är direkt överförtjust i denna man så är det svårt att inte känna att nånting saknas. En stabil trea blir det