3.3

Panik på öppen gata

Stram thriller där lungpestsmittade kriminella jagas genom New Orleans.

Originaltitel Panic in the Streets
Regissör Elia Kazan
Manus Daniel Fuchs, Richard Murphy
Genre Drama, Thriller, Film-Noir, Kriminalare, 50-tal
Skådespelare Zero Mostel, Jack Palance, Richard Widmark, Barbara Bel Geddes, Paul Douglas, Dan Riss, Tommy Cook, Tommy Rettig, George Ehmig, Guy Thomajan

KimEkberg
2018-11-26
En handlingsbeskrivning som perfekt sammanfattar filmens härlighet. Widmark bjuder på ännu en svettigt nervig natt i samhällets skuggor. Andrummen i hemmets lugna vrå bjuder på en skevande dissonans till en annars spikrak rulle. Mäktig i sin rörelse och strama övertygelse.
2016-05-31
Blir bra tjatig i längden och den tål inte att tänkas på direkt. Helt inkonsekvent i hur smittan sprider sig och tar sig uttryck vilket gör att spänningen känns ytlig och påklistrad. Helt okej, stark tvåa!
Hypostas
2015-10-27
Widmark har ett brett register och här spelar han en betydligt mer nedtonad och sympatisk protagonist än i Pickup on South street som jag såg för ett par dagar sedan. Den här filmen är kanske inte riktigt lika spännande, men å andra sidan så är den mer trivsam att titta på, då den inte innehåller lika många misogyna inslag.

2012-04-30
Gedigen thriller med mäktig Palance.
TobiasRydén
2012-04-06
Nästan en fyra. Serietidningsaktig men spännande och rätt rolig film. Jack Palance (som väl aldrig har sett mer ut som en tecknad version av sig själv än här) är minnesvärd i skurkroll, och Widmark tycker jag om. De sjabbiga miljöerna är utmärkt fångade. Och inte kände jag för att utrota kommunister efteråt.
Sznax
2012-04-05
Kazan får ut så mycket av miljöer och skådespelare att många mindre brister inte blir viktiga alls. Widmark spelar den roll han brukar (hårdkokta noir-hjältar) och Palance och Mostel är en perfekt duo. Miljöerna har alla detaljer som skall vara där, speciellt de halvsjaskiga lokalerna.- Spänningen håller i hela vägen. Betyg 7.4
Tonti
2012-04-05
Som en mycket bättre och mer spännande version av Contagion fast i en enda stad. Tät stämning och metodiskt utredningsarbete samt underhållande dialog gör detta till en bättre film än flera av Kazans kändare.
Lillaprinsen
2012-04-04
Att Hollywood ska dra upp allt gammalt överstökat i sin sovjetängsla, t.o.m. pesten! Annars... Inte så noir, ganska ordinär, delvis ojämn, men imponerande välregisserad till formen (skådespelarregin ger jag inte mycket för) och det är väl också det som jag kommer bli min största behållning när jag ser mer Kazan. Jag säger: typ godkänd...
origC-J
2012-03-06
En film som visar vilken begåvad filmregissör Kazan var, trots att han kom från teatervärlden. Man skäms bort med mängder av snygga bildlösningar som tillsammans med ovanliga, och elegant skildrade, stadsmiljöer höjer en story med mer än ett par logiska glapp. Jag är inget fan av den träige Widmark, men det är härligt att se en ung och fantastiskt fotogen Jack Palance.
emilstjernholm
2012-03-03
Ett tätt narrativ som engagerar från start till slut, och en lång rad dynamiska karaktärer gör historien än mer intressant.