Papicha

18-åriga Nedjama och hennes vän Wassila smiter ut från internatskolan på nätterna för att dansa loss på Algers hemliga nattklubbar. Nedjama, eller Papicha som hon kallas, är också ute för att sälja sina hett eftertraktade, egendesignade kläder. På vägen hem skrattar de åt affischer som manar kvinnor att beslöja sig. Men den religiösa radikalismen blir allt mer påtaglig. Trots de våldsamma intrången vägrar Papicha att låta sig kontrolleras och bestämmer sig istället för att ordna en modevisning.

Originaltitel Papicha
Regissör Mounia Meddour
Manus Mounia Meddour, Fadette Drouard
Genre Drama
Skådespelare Lyna Khoudri, Shirine Boutella, Amira Hilda Douaouda, Yasin Houicha, Zahra Manel Doumandji, Marwan Zeghbib, Aida Ghechoud, Meriem Medjkrane, Samir El Hakim, Amine Mentseur, Khaled Benaïssa, Abderrahmane Boudia, Malek Ghellamat, Lina Boudraa, Slimane Bourdous, Ahmed Benaissa

karlmats
2020-09-08
En fascinerande inblick i en del av världen som man tack och lov inte behöver leva i. Religiös extremism är ju verkligen röven och förtrycket gör mig lite för irriterad för att kunna njuta av den här filmen. Sen blir det lite för mycket uppstapling av negativa händelser som ställs i kontrast till huvudpersonens mer frihetliga känslor, fast det värsta är väl att jag inte ens vet om det är överdrivet eller ej, det kanske var precis så här jävla illa i Algeriet på 90-talet. Jag håller iaf på Papicha och lider med henne, men betyget stannar på en 2a.
goeran
2020-09-06
Mounia Meddours debutfilm Papicha från 2019 är en sevärd skildring av några unga kvinnors liv i Algeriet på 90-talet. De festar och vill ha sin frihet, samtidigt som islamistiska krafter blir allt mer högljudda och våldsamma; och kräver täckt klädsel och tystnad. Lyna Khoudri är mycket bra i huvudrollen som Nedjma/Papicha. Betyg 3.