3.8

Papillon

Baserad på Henri Charrieres bok med samma namn. Man får följa Papillon och Dega, ett par fångar i ett franskt fångläger. Fångarna behandlas som boskap och Dega, som fängslats pga skattebrott, blir snabbt offer för den grymma miljön. Papillon är däremot en mer råbarkad karl och klarar sig bättre. Han hävdar sin oskuld och försöker gång på gång att fly från den ö där de hålls fångna.

Originaltitel Papillon
Regissör Franklin J Schaffner
Manus Dalton Trumbo, Lorenzo Semple Jr
Genre Drama, Kriminalare, Äventyr, 70-tal, Biografi
Skådespelare Dustin Hoffman, Steve McQueen, Victor Jory, Don Gordon, Anthony Zerbe, Robert Deman, Woodrow Parfrey, Bill Mumy, George Coulouris, Ratna Assan, William Smithers, Val Avery, Gregory Sierra, Vic Tayback, Mills Watson, Ron Soble

Skapad 2019-11-09 av lamotta
Jag vill skriva några rader om en av mina favoritfilmer: Papillon. Det är en klassiker som tycks vara på väg att bli bortglömd. Steve McQueen har huvudrollen som \"Papillon\", Fjärilen, en fran...   Läs mer »

haajen
2019-04-17
Fyran är åt det svagare hållet då filmen är på tok för lång och mot slutet tappar en intresset en smula. I övrigt är detta rasande välgjort, skitigt och realistiskt med bra spel av alla inblandade.
andybrando
2018-12-20
Spännande verklighetsbaserad äventyrshistoria, men alltför lång och brutalt realistisk för att vara helt lyckad.
Solidus
2018-04-16
PAPILLION är för mig den ultimata fängelsefilmen. McQueen och Hoffman lyser i respektive roll och filmen bjuder på både hopp, men också grymhet. Regissören Franklin J Schaffner är en man som har fångat mitt intresse. Hans korta CV består av klassiker om APORNAS PLANET och likt regissörer som David Lean, är han som bäst när det kommer till det episka formatet. PAPILLION är en storslagen historia och varje bildruta fångar djungelns skönhet och grymhet på samma gång. På senare tid uppskattar jag mer och mer filmer som använder sig av verkligheten dvs istället för skapa djungel via datorn, så är man i en riktig djungel och filmar. Det ger mer liv och känsla i en film och jag tror att att det är en av anledningarna till att jag inte kan släppa PAPILLION i mitt medvetande. Det är en fantastisk film. En magnifik pärla.
bubblo
2017-01-15
Jag behåller 4:an för gamla tiders skull - men vissa delar av detta har åldrats dåligt! Spetälska-sminkningen! Den extremt exotifierande episoden i idylliseras infödingsby med hawaii-soundtrack! Ja mycket som jag som barn upplevde som rått och spännande känns numer Kalle anka-pocket. Men färgerna och berättarglädjen, det klassiska pojkäventyret.. häröigt
Dream
2017-01-09
Helt okej, dock så levde den inte direkt upp till dem stora förväntningarna med tanke på hyllningarna den fått! När den kom ut 1973 så var den antagligen det häftigaste man kunde se just då ifall man bortser från James Bond, men idag är det en bra film men inte så mycket mer! Segt kamera arbete så att det mesta går i "slowmotion" som det brukade göra på 70 - talet, visst det funkar fast då ska det vara riktigt spännande för att hålla intresset uppe, det gör tyvärr inte denna enkel spåriga fängelse rulle. Betyg 3 / 5.
Memmem
2017-01-09
Spännande drama om fängelserymningar! Henri Charrière, kallad Papillon, hade stor framgång med sina båda spännande böcker om fängelsetiden i Franska Guayana och rymningsförsök därifrån. Dock var handlingen bara delvis självupplevd och mycket fyllde han på från andra källor. Bland annat var han aldrig internerad på någon av de tre kustnära fängelseöarna, utan på fastlandet, men det hindrar inte att det är en spännande berättelse. Steve McQueen spelar rollen som Papillon bra och trovärdigt, men visar inte så många känslonyanser, utan är rätt tuff och beklagar sig inte. Dustin Hoffman spelar hans gode vän och gör det också bra, med fler nyanser och lite vekare. Övriga skådespelarinsatser är goda. Bilderna är från olika fängelser, småstäder, djungeln, indianbyar och storslagen kust. Musiken följer handlingen väl. Betyg: 3½+
RustyFilm
2016-12-10
En lysande roman som bygger på en sann berättelse har här blivit en hyfsat bra film. Tyvärr gör McQueen rollen som Papillon, det funkar inte alls. Däremot gör Dustin Hoffman en bra insats i den andra huvudrollen som förfalskaren Louis Dega. Spännande, detaljrikt och vackert är det men regin gör att det hela känns lite plottrigt.
Mat1az
2016-11-15
Intressant att se McQueen som något annat än en stenhård tuffing i en snabb bil. Och han gör rollen otroligt bra. Likaså Hoffman. Gillar fängelsefilmer och den här är inget undantag.
2016-10-23
Väldigt bra film med väldigt bra skådespelare. McQueen och Hoffman gör väldigt bra ifrån sig.

2016-03-04
Steve McQueen gjør rollen så bra! +4.