2.3

Pappa, Picasso och jag

Det är 70-tal och Pablos far är en Picasso-älskande despot - medan hans mor har blåmärken på armarna. När skolan utlyser en teckningstävling blir fadern mer engagerad än vanligt - på gott och ont.

Originaltitel Pappa, Picasso och jag
Regissör Anette Skåhlberg
Manus Martin Lima de Faria
Genre 2000-tal, Kortfilm
Skådespelare Anders Ekborg, Lia Boysen, Gustav Westh

Nalland
2009-07-24
Svängrummet mellan det hetlevrade allvarsamma och lätt komiska var bra balanserat. Tyvärr var slutpunkten allt för svårlöst för att väga upp det hela och den kändes lite platt.
rockcat666
2009-07-05
jag skulle också mobbad ungen om han hade gått i min klass.vilken sällskapsålslös karaktär, men det kunde han förstås inte rå för
yrkeschaufföre
2009-06-24
Anders Ekborg är rolig!? och det är en ganska snygg 70-talsmiljö men ungen är ju katastrofdålig!!!
Mat1az
2009-06-24
Även om Anders Ekborgs accent inte är helt hundra så tycker jag han gör en mycket bra rollprestation. Det är på grund av känslorna som den här filmen väcker inom mig som jag gillar den. Man går en stadig och väldirigerad balansgång mellan humor och tragik. Från att i ena sekunden skratta åt något roligt faller man i nästa sekund ner i en nerstämd kännsla som får en att känner sig illa till mods. Jag tycker verkligen man lyckats kombinera de här tagikomikens elemt på ett bra sätt. Typiskt nog så lyckas man inte knyta ihop säcken på ett tillfredställande sett , och då försvinner ju meningen med alltihopa. Jag tror absolut att de här skulle fungera bättre som ett segment i en större berättelse. Kanske Anette Skåhlberg och Ruben Östlund skulle göra något tillsammans?
OffTheGround
2009-06-24
Nja. Enda anledningen att jag såg den var att den är inspelad i grannhuset. OK historia men faller mycket på svagt skådespeleri, främst av barnen. Den stora frågan är ju; var det den berömde Anestål som var rektor i filmen? Isåfall grym status.
SoulSurvivor
2009-06-23
Jag är så trött på att när man ska göra svensk film går det inte att hitta någon med spansk accent (om det nu var spansk den skulle vara? Tyckte mig höra både italienska och finska inslag?) utan man plockar nån av "the usual suspects" som får lägga sig till med en löjeväckande brytning. Det känns lite "Charles Bronson spelar hövding i 50-talswestern". Men det är 2009 nu, det håller bara inte längre. I övrigt kändes det som den gamla vanliga tematiken. Väl genomfört, men utan större originalitet. Ändå tillräckligt engagerande för att jag skulle rycka till när barnet skar sig, så lite nerv hade den.
Lavinia
2009-06-23
gillade faktiskt den här tragikomiska novellfilmen. Även om pojken var lite väl lillgammal så var han väldigt söt. Anders kändes väldigt trovärdig som fadern, fast brytningen var kanske inte hundra. Lite kul dessutom att återse en gammal rektor till mig i rollen som rektorn=)
eureka!
2009-06-23
Nej, gulligaste ungen någonsin!
Skruttan
2009-06-23
Anders och Lia var väl helt ok, men ungen var ju riktigt usel..