3.6

Paprika

När maskinen som används av psykologer för att kunna gå in i sina patienters drömmar blir stulen bryter helvetet loss...

Originaltitel Paprika
Regissör Satoshi Kon
Manus Satoshi Kon, Seishi Minakami
Genre Thriller, Skräck, Science Fiction, Mysterium, Anime, 2000-tal
Skådespelare Akio Ôtsuka (röst), Kôichi Yamadera (röst), Megumi Hayashibara (röst), Hideyuki Tanaka (röst), Toru Emori (röst), Tôru Furuya (röst), Katsunosuke Hori (röst)

2020-08-14
Oj, riktigt bra! Makalöst kreativ och fantastiskt animerad. Jag tycker handlingen tappar lite mot slutet och det gör att jag inte riktigt blir lika engagerad och inne i det hela som jag varit. Men en rätt stark trea blir det absolut!
Zarquon
2018-05-27
Visuellt: 10/10. Musik: 8/10. Handling: WTF/ξ.
KyLLo
2018-04-12
Jag tycker om soundtracket och miljöerna, medan resten är spretigt och ganska fult.
myslas
2017-12-22
Surrealistiskt och ganska häftig men tar det ett steg för långt och det blir rejält rörig vilket gör att jag inte riktigt fastnar. Kanske en sådan där film som kräver att man ser den fler gånger för att man helt ska uppskatta den men just nu kan jag inte sätta ett högra betyg.
DukeIgthorn
2017-07-09
Den där paraden, alltså! Så surrealistiskt otäck. Den börjar tag-mig-tusan dyka upp i mina egna drömmar nu.
2016-10-08
Väldigt skön story!
cannibalrice
2016-03-05
Satoshi Kon är Gud.
Astrojacob
2015-08-04
Klockrent psyko-drama med fullkomligt sanslös o gränslös fantasi. Bara njöt... synd att den inte var längre. Inception-Matrix-mix med mersmak. Klockren Femma.
saugox
2015-01-08
En bra anime men stark idé och intressant subtext, men det blir lite för rörigt tycker jag. Mycket snygg bör tilläggas. Känns som att Nolan snodde hela idén till Inception härifrån, eller från boken som det är baserat på.
Tolkana
2014-08-22
peu-depeu, du har verkligen missförstått filmen. Den är väldigt existentiell, ingen scen är onödig.