3.3

Paraden

Den serbiske bröllopsplaneraren Mirko kämpar för att genomföra Belgrads första Prideparad. Trots att han blir motarbetad av den korrumperade polisstyrkan, och mot sin pojkväns avrådan, vänder sig Mirko till den homofobiska gangstern Limun för att få hjälp.

Originaltitel Parada
Alternativ titel The Parade
Regissör Srdjan Dragojevic
Manus Srdjan Dragojevic
Genre 2010-tal, Komedi, Drama
Skådespelare Nikola Kojo, Milos Samolov, Hristina Popovic, Goran Jevtic, Goran Navojec, Dejan Acimovic, Toni Mihajlovski, Natasa Markovic, Mladen Andrejevic, Relja Popovic, Radoslav Milenkovic

ASSFACE
2016-09-09
Stabil fyra!
StureStenhög
2015-10-07
Att ämnet förtjänar en film är svårt att argumentera emot, men det här var alldeles för tramsigt. I princip all humor pressas fram ur trötta stereotyper, det är sällan en bra ide, och hela filmen känns lite för mycket buskis. Att storyn är väldigt långsökt gör dessutom att den blir svår att engagera sig i. Jag ville mest bara att det här skulle ta slut på ett tidigt stadium
Makta
2015-10-05
Känns som en överdriven propaganda-film men i stundtals så var den faktiskt ganska rolig och sen gillar jag "bråket" mellan serberna/Kroaterna/Bosnierna etc. Ingen topfilm men värd att se en gång i alla fall. 5.5/10
Nena2000
2015-07-19
Jag gillade filmen även om rollpersonerna var grovt tillyxade. Många asgarv på ett i grunden väldigt allvarligt problem...............
Gigi1943
2014-08-10
Den var till en början seg, nästan tråkigt ointressant, men ibland vägrar jag ge upp (ibland alltså) och denna gång fick jag valuta för min tålmodighet, den tog sig och sammafattningsvis tyckte jag den var ritigt bra. Kul figurer förstås
haajen
2014-08-03
Klumpig film på många plan och även om den vill driva med stereotyper/klichéer så faller filmen själv i fällan ett antal gånger. Med det sagt så är det en viktig film med ett budskap som verkligen behöver framhävas idag när homofobin löper amok i flera länder.
nikdelarge
2013-12-23
Rolig film. Blir roligare om man känner till jugoslavisk kultur/historia.
carnevil
2013-10-09
Seg Balkan-buskis.
Mat1az
2013-03-12
Filmen med ett ord; obalanserad. Humorn; oftast otroligt löjlig, men ibland får de till det – skämtet med fåglarna skrattade jag högt åt. Homofobiskämten var dock pinsamt dåliga, stereotypiska, överförklarade. Skådespelet; nivån går från avdankad TV-Såpaskådis till helt okej. Minst dålig var Goran Jevtic – bröllopsplaneraren. Sämsta jag sett på länge var däremot polisdirektören. Storyn känns bra men det är först i andra halvan av filmen som det verkligen börjad ta sig. Första timmen känns väldigt flamsig och fylld med en hel del onödigheter som lätt skulle kunnat lämnats bort. Två timmar speltid var klart för mycket.Jag kanske inte helt förstår mig på Serbisk humor, men för mig är det svårt att se ett allvarligt tema som det är behandlas på ett så löjligt sätt – och sen kunna ta det seriöst. För jag antar att det är på allvar de vill bli tagna med det här? Sluttexterna med de dramatiska stråkarna talar ju för det i alla fall. Det är den här mixen, som två totala motpoler, som gör att den här filmen inte går hem hos mig. Kanske är det något genialt i vad de gjort, jag ser det dock inte. Men den har bra stunder. Den lilla roadtripen de drar ut på var t.ex. en uppfriskande del. Det är bara det att här finns alldeles för mycket som inte känns rätt i kontrast till temat och vad, jag tror, den vill säga.
stgurgel
2012-12-03
Härligt komedi som driver lättsamt och billigt med många olika sidor av saker utan att vara feg