3.3

Paradis: Hopp

Tredje delen i Ulrich Seidls Paradis-trilogi handlar om 13-åriga Melanie som spenderar sitt lov på ett bantningsläger i de österrikiska bergen, där hon blir kär i en äldre man.

Originaltitel Paradies: Hoffnung
Alternativ titel Paradise: Hope
Regissör Ulrich Seidl
Manus Ulrich Seidl, Veronika Franz
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Melanie Lenz, Verena Lehbauer, Joseph Lorenz, Michael Thomas (II), Viviane Bartsch, Rainer Luttenberger, Hannes A Pendl, Johanna Schmid

StureStenhög
2018-07-08
Den här trilogin höll stilen hela vägen, och även om den här filmen inte kan leva upp till den första, så landar iaf ungefär på samma nivå som den andra. Jag gillar ju verkligen att Seidl är inne och petar där de flesta andra aldrig skulle våga sätta sin fot, och det finns något väldigt äkta och ofiltrerat över hur han väljer att skildra det här. Saker händer, och sedan är det inte mer med det. Å andra sidan är det svårare den här gången att se vad Seidl vill med filmen, men det kanske är jag som missar något. Jag gillade hursomhelst att få spendera lite tid i deprimerande öststatsinstitutionella miljöer tillsammans med de förvirrade själar som håller till där, och sättet trilogin binds ihop på är lika enkelt som effektivt
#54
2016-07-27
En värdig avslutning av trilogin.
lekke
2015-08-20
En österrikisk Ruben Östlund-rulle som kombinerar iskallt, perfekt foto med mörkt innehåll. Lika hjärtevärmande film om vänskap och trevande vuxenlivssteg som i en amerikansk kollofilm samtidigt som den paras med en obehaglig förbjuden frukt. En spännande cocktail, onekligen.
indygrinder
2015-05-27
Svag fyra. Obehagligt och deprimerande, skruvat och mörkt. Alltid med perfekt foto för ändamålet.
mammene
2014-12-04
Den tredje filmen i Paradisserien och den som engagerade mig minst, men samtidigt så blev det hela komplett och säcken knöts ihop på ett hisnande sätt. Han är speciell den här Ulrich Seidl, listig och synande in i minsta detalj, det är inte människans bästa sidor han skildrar, kanske han är mycket nära sanningen.
Dutch
2014-11-11
En film om överviktiga fjortisar och äckliga män.
oapelmo
2014-11-10
Fotot! Bra och skickligt om sexualitet, kärlek och den glidande gränsen mellan barn- och vuxenliv. Som vanligt från Seidl, med underfundig humor här och var
trailer
2014-11-01
Jämnseg. Intetsägande men ändå sorglig. Förstår inte HYPE:en...
WillyV
2014-05-03
Lätt, skruvat obehagligt blir det till slut, men balanserar ändå på rätt sida om realismen. Tyvärr inte mer än mediokra skådespelarinsatser och manuset är väl inte i sig något märkvärdigt. Det enda kittlande är väl nästan enbart de pedofila över- och undertonerna?
jaKKrabbiTsLim
2014-02-27