3.1

Paradistorg

Efter Ulla Isakssons roman om rämnande idyll i ursvensk grosshandlarvilla.

Originaltitel Paradistorg
Regissör Gunnel Lindblom
Manus Gunnel Lindblom
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Birgitta Valberg, Sif Ruud, Margaretha Byström, Agneta Ekmanner, Inga Landgré, Solveig Ternström, Dagny Lind, Holger Löwenadler

Albion
2020-09-02
Så mycket svenskt 70-tal som det någonsin kan bli. Jag tycker det är ett färgstark och intressant familjedrama som möjligen tar sig lite väl mycket vatten över huvudet till slut men ett lite väl krystat feministisk halvförsök till debatt eller konflikt mot slutet som vi kanske kunde klarat oss utan eller åtminstone gjorts bättre. Birgitta Valberg bär filmen fint på sina axlar som familjens centrala figur. Betyget blir en stark 3;a till slut ,dvs 3+
Raimo_1985
2020-08-24
Mycket bra om väldigt borgerliga människor med många problem och mycket piller. Midsommar och konflikter. Massor med mörker under ytan. Ganska Ingmar Bergmanskt, det vill säga lite orealistiskt, men Gunnel Lindblom gör sin egen grej även om det märks att hon är lite influerad av Ingmar Bergman. Fast frågan är, hade jag tänkt på det om det inte stod "PRODUCERAD AV INGMAR BERGMAN" över halva omslaget, eller att jag sett filmer av Bergman där hon spelat med. Mycket bra skådespelare, även skitkul att se framtida proffsskejtaren Tony Magnusson (här Toni) i en mindre roll som hopplös skitunge som slår sönder ett rum och dunkar en annan unges huvud i golvet så det blöder. Per Myberg är också väldigt bra, och Sif Ruud med hennes ändlösa utläggningar om förlorade barn och ungdomar. Nä det är en riktigt bra svensk film.
KyLLo
2019-06-27
Det här är svensk midsommar i ett nötskal, men inte bara den glada och förutsägbara biten.
labi
2018-11-10
Birgitta Valberg och Margaretha Byström är lysande. Filmen känns lite väl 70-talsbedagad. Alla dessa trista könsorgan som ska exponeras i parti och minut.
sirkurt
2018-04-14
Fin film med många bra skådespelare. Men känns som att något saknas. Men ser gärna om den någon gång.
TobiasRydén
2012-02-25
Den har en del kvaliteter, men också en del usla partier. Det går inte att ta den helt seriöst.
Floop
2010-03-08
Ååååh så jag längtar efter midsommar nu! Fast utan hemskt dysfunktionella familjegräl helst...