3.2

Paranoid Park

Alex är en high school-kille i Portland, vars främsta intresse är att åka skateboard. Vid sitt första besök i det obskyra skejtartillhållet Paranoid Park, är han med om något... Han vågar inte berätta för någon vad som hänt, inte ens för bäste vännen eller den krävande flickvännen Jennifer, och skuldkänslorna hotar att sluka honom.

Originaltitel Paranoid Park
Regissör Gus Van Sant
Manus Blake Nelson
Genre Drama, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Taylor Momsen, Joe Schweitzer, Brad Peterson, Scott Patrick Green, Gabe Nevins, Emma Nevins, Jake Miller, John Michael Burrowes

Skapad 2019-11-10 av niklasringdahl
I brytningslandet mellan barn och vuxen finns oändligt med källor till ångest. Utanförskap både kroppsligt och psykologiskt, vilket gör tonåringar till potentiellt väldigt jobbiga individer oc...   Läs mer »

LillaBlåaMus
2018-09-19
Gillar hur den är gjord men ogillar skejtkulturen. Förblir tämligen oberörd, delvis pga bristen på intressanta karaktärer. Alex kommer man trots allt inte särskilt nära. Jennifer är på gränsen till stereotyp, bortsätt från scenen när de klär ut sig. Bästa kompisen passerar obemärkt. Tjejkompisen är den enda som verkar intressant.
emsir
2015-01-04
Jag gillar all populärkultur som är vag och otydlig, på gränsen till (till synes) meningslös, känns liksom som att det blir verkligare då eftersom livet faktiskt är just vagt, otydligt och ganska meningsglöst. Gillar därför Paranoid Park. Inget extraordinärt kanske, men speciell stämning som man sugs in i.
fridenpaden
2014-04-01
Såg PP och Elephant efter varandra utan av en slump utan att veta att båda var van Sant. Båda är speciella men gillar nog Elefanten bättre.
Darn
2013-09-03
Det finns så mycket i det selektiva fotot som är så speciellt, enkelt och effektivt. GVS visar återigen att han är bra på att skildra känslan av utsatthet. Precis som i Elephant står ungdomarna i centrum medan vuxenvärlden förflyttas till marginalen. Skådespeleriet är ju dessutom på toppnivå.
amonamarth
2013-05-12
Gillade denna! Visst är den rätt seg och vissa grejer vill man bara spola förbi men jag tycker att den visar rätt bra vad den vill visa och så är den lite annorlunda.
Hedde
2013-02-17
Om man nödvändigtvis måste klippa in en massa utdragna och irrelevanta scener så kan man väl i i alla fall låta bli att upprepa dem flera gånger...
Bluddersoppa
2012-09-12
Hade kunnat vara rätt bra och känslosam, men kändes alldeles för B. Och då är jag endå typen som gillar filmer som är så naturliga som möjligt. Förgående talare har lite rätt i den där "jaha"känslan man kände efteråt.
flykt
2012-09-04
jag lämnas kvar när filmen är slut med en enda stor "jaha"-känsla.
annihilat0r
2012-07-14
Helheten i "Paranoid Park" är relaterbar för oss som var omedvetna, orädda och opålitliga tonåringar. För oss som hamnade i kriminella knipor utan utvägar. Just den känslan förmedlar filmen bra. Det är också allt som är bra med Gus Van Sants sorgliga film. Regin är bedrövligt vag - den misslyckas fullkomligt med målet att betraktas som konst. Kontentan är därför en lika trist som överskattad upplevelse.
paninaro
2012-04-04
En lågmäld film som lyckas ganska bra med att skildra en ung människas känslor kring en traumatisk upplevelse. Van Sant siktar högt med ett ganska pretentiöst bildspråk, som jag till viss del gillar, men till viss del stör mig på. Likaså är det med de unga skådespelarna, vissa är bra, men vissa klarar inte riktigt av uppgiften. Filmens styrka är hur berättandet genom tidshopp håller mitt intresse uppe och gör att jag vill veta mer om vad det är som har hänt huvudpersonen. Jag gillar även den lågmälda stämningen, men där är det som sagt lite blandade känslor. Trean känns inte helt solklar, men trots att filmens ambitioner inte når riktigt ända fram, så är det tillräckligt. Jag har tänkt en del på filmen i efterhand och det är ju alltid ett plus. Friskt vågat, hälften vunnet.