3.2

Paranoid Park

Alex är en high school-kille i Portland, vars främsta intresse är att åka skateboard. Vid sitt första besök i det obskyra skejtartillhållet Paranoid Park, är han med om något... Han vågar inte berätta för någon vad som hänt, inte ens för bäste vännen eller den krävande flickvännen Jennifer, och skuldkänslorna hotar att sluka honom.

Originaltitel Paranoid Park
Regissör Gus Van Sant
Manus Blake Nelson
Genre Drama, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Taylor Momsen, Joe Schweitzer, Brad Peterson, Scott Patrick Green, Gabe Nevins, Emma Nevins, Jake Miller, John Michael Burrowes

Skapad 2019-11-10 av niklasringdahl
I brytningslandet mellan barn och vuxen finns oändligt med källor till ångest. Utanförskap både kroppsligt och psykologiskt, vilket gör tonåringar till potentiellt väldigt jobbiga individer oc...   Läs mer »

Jompalompier
2011-12-02
Svag trea,
Scriptures
2010-10-28
Trots det vackra fotot och van Sants speciella stil som jag tycker mycket om, så räcker det inte. Det känns som att de pressat manuset så att det ska vara tillräckligt för en långfilm. Många fina scener, men som helhet behövs det mer detaljer och djup, mer story. Takten är oerhört långsam, scener upprepas och då blir det ändå precis 1 timme och 20 minuter.

2010-10-23
trodde den skulle vara bra, men istället var den utomordentligt långtråkig. ingen spänning, inget drama och den skapar inga speciella känslor. dåligt skådespeleri, även från Taylor som jag gillar annars. En del scener kändes långa och väldigt onödiga ...och vad är vitsen med att visa tråkiga scener två gånger? musiken var också dålig.
Krusty
2010-09-24
Så himla långsam och han bara tittar upp under luggen hela tiden.
Gröne_Orm
2010-09-02
Den enkla lösningen är att trycka på den beräknade trean, men det här är, med reservation för att min smak förskjutits en smula, min bästa van Sant hittills. Musiken är klockren, fotot är underbart (om än ibland bara nästan på rätt sida av gränsen till för mycket), och jag är väldigt förtjust både i problematiken och hur scenerna är ordnade inbördes. Men - och det här är ett men som kanske inte hade varit applicerbart om jag sett filmen på biograf - som dvdfilm drabbas den av övertydlighet genom sitt långsamma tempo. På bioduk med bioljud hade jag varit för överväldigad för ett lägre betyg än fyra.
Zok
2010-07-10
Jag gillade detta. Trean är stark.
kakafoni
2010-06-03
Skulle ha kunnat bli en bra film. MEN! En persons skådespelarinsats är så katastrofal att filmen blir omöjlig att se utan att vrida sig i smärta där man sitter hjälplös i tv-soffan. Den här filmen väcker många frågor, såsom "Varför reagerar hon på repliker innan de ens uttalats?", "Varför tittar hon in i kameran?" "Varför läser hon replikerna med helt korkade betoningar?", "Varför valde inte Gus Van Sant någon annan för rollen?"; "Var han drogpåverkad under auditionen?" osv.
2010-04-17
Lite mer av att slut hade ju varit trevligt, annars gillar jag det här mycket. Jag gillar verkligen Gus van Sants bildspråk. Men jag känner mig aldrig engagerad på djupet och bristen på slut gör att den passerar relativt ytligt. Ändå en stark trea.
ellaine
2010-04-15
Vet inte riktigt vad jag tycker. Den började intressant men efer det stannade det av lite. Det var lite för många och långa scener där ingenting hände, och jag hade nog velat ha lite mer av ett slut.
WillyV
2010-04-04
Stabil trea, plus för foto, musik, klar realism och ett par fina, nästan poetiska skatescener. Minusposterna är främst att huvudrollsinnehavaren Gabe Nevins inte klarar att bära en roll som skulle kräva så mycket, mycket mer i form av kroppsspråk, minspel osv. Övriga biroller känns lite som amatörer som instruerats att vara "sig själva". Sedan misslyckas Van Sant med djupet (trots att ytan är snygg), så precis som med Elephant förblir jag för oengagerad i vad som händer och ska hända. En enda scen (gissa vilken..) förvaltas väl och är både obehaglig och berörande.