3.5

Paraplyerna i Cherbourg

Hela dialogen sjungs i detta romantiska drama om Geneviève och Guy som är kära och blir med barn. Men så blir Guy inkallad till armén, och väntas inte tillbaka förrän om två år. Geneviève blir i stället uppvaktad av Roland, som är villig att träda in som far till barnet.

Originaltitel Les parapluies de Cherbourg
Alternativ titel The Umbrellas of Cherbourg
Regissör Jacques Demy
Manus Jacques Demy
Genre Drama, Musikal, Romantik, 60-tal
Skådespelare Catherine Deneuve, Nino Castelnuovo, Anne Vernon, Marc Michel, Ellen Farner, Mireille Perrey, Danielle Licari (röst), José Bartel (röst), Christiane Legrand (röst), Georges Blaness (röst), Claudine Meunier (röst), Claire Leclerc (röst)

hsimpson
2019-12-19
Fruktansvärt enerverande att se och höra. Stängde av efter ett tag.
2019-04-17
Otroligt snygga färger och kontrasterna med kläderna och tapeterna och så är väldigt snyggt. Jag sugs direkt in i det hela och gillar verkligen hur dom sjunger allt. Tyvärr är själva storyn rätt ointressant, förlegad och väldigt platt. Trots det så blir det lite moloket fint på sina ställen. En väldigt klar trea, mycket trevlig film! Men det är inte en stark, blir lite segt sista tredjedelen faktiskt. Och jag tycker karaktärerna beter sig lite dumt och det gör att jag inte engageras. Men en trea är det absolut! Väldigt fint!
myslas
2019-04-07
Banalt men ändå charmigt, fast en musikal där alla sjunger ut sina repliker men som egentligen inte består av några sångnummer alls blir ganska enahanda till slut. Det färgstarka fotot står ut.

2017-08-07
En riktig klassiker!
Dele
2016-10-23
Jag är inte van vid detta berättande, men efter ett tag kommer jag in i filmen och upptäcker alla nyanser som finns i historien under den till synes banala och ensidiga ytan. En berättelse om livet, där det sockersöta inte får mest plats, som det kan vara i denna typ av filmer. Paraplyerna i Cherbourg blir till slut en bitterljuv upplevelse.
Zero75
2015-08-22
Ok. Kapitulerar. Det är banalt, smäktande och riktigt genialt. Att just allt sjungs fram och att det faktiskt egentligen är en och samma sång, som på något sätt bara stegras under hela filmen, gör det hela mycket elegant och fanfariskt bitterljuvt.
lilebroer
2015-04-12
En film som jag tror kan tilltala väldigt många olika sorters människor med filmens många olika teman som romantiken, musiken, det tekniska, miljön, det tids-historiska perspektivet, scenografin och kostymen. Men jag förstår också hur den kan vara smått avskräckande på det sätt som den är berättad på. Den är i alla fall ett måste för alla Wes Anderson-fans där ute, som jag tycker mig känna igen många och starka karaktärsdrag ifrån. - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/04/les-parapluies-de-cherbourg-umbrellas.html
ASSFACE
2014-07-01
Älskar tapeterna, kläderna och frisyrerna. Storyn är fin. Dessvärre irriterar jag ihjäl mig på deras ständiga sjungande.
foppa99
2013-11-05
MÄSTERVERK.
auragolf
2013-09-05
Jag är en stor vän av fransk film från 1960-talet. Jacques Demys "Les parapluies de Cherbourg" är dock en filmklassiker jag har det lite svårt med. Tycker jag om den eller inte? Jag vet inte. Musikalfilmer är nog inte egentligen mitt gebit. Men visst förstår jag vad som gjort filmen så stor. Personligen tyckte jag mycket om användingen av färger - nåt helt annat än i amerikanska musikalfilmer. Även Michel Legrands musik är fin. Kanske filmen ska ses som nåt nyskapande just vid den tidpunkt den gjordes?