Parasit

Historien kretsar kring den unge Ki-taek och hans familj. De får ett märkligt intresse i den glamourösa familjen Park som kommer från en helt annan social bakgrund och steg för steg försöker de infiltrera familjen Parks liv.

Originaltitel Gisaengchung
Alternativ titel Parasite
Regissör Bong Joon-ho
Manus Bong Joon-ho, Han Jin-won
Genre Drama, Komedi, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Song Kang-ho, Lee Seon-gyun, Jo Yeo-jeong, Choi Woo-sik, Jang Hye-jin, Park So-dam, Park Myeong-hoon, Lee Jeong-eun, Jung Hyeon-jun, Jung Ji-so, Park Seo-joon, Park Keun-rok, Jung Ik-han

mammene
2020-10-20
En film med oanade vändningar, efter stora förväntningar så blev det inte vad jag väntat mig. Det betyder inte att jag blev besviken, mer förvånad. Har alltid svårt för att se folk som sabbar för sig själv, och som vanligt lever jag mig in i filmen, ofta för mycket för mitt eget bästa. Så här hade jag svårt att se "förruttnelsen". Bra balans dock, var väl egentligen ingen man ville hålla på, vinglade lite åt alla håll. Men måste berömma för den fantasifulla handlingen som många gånger gynnade ut i komik och var sjukt skruvad. Slutar med en stark trea.
Albion
2020-10-13
En på det hela taget rejäl besvikelse, lite av samma känsla som när jag hade sett The Royal Tenenbaums, antiklimax. En hop av skitjobbiga människor som jag mest bara känner mig likgiltig inför deras förehavanden. Filmen har ett visst dramaturgiskt intresse över sig en bra bit in i filmen innan det spårar ur. Visst, det är snyggt gjort med foto och scenerier etc men det blev inte den filmupplevelse jag sett fram emot. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
lave10k
2020-10-08
Otroligt underhållande och oförutsägbar. Lite trögstartad men det går inte att sätta något annat än 5/5 på denna.
2020-09-12
Mycket intressant som bitvis är fullkomligt genial. Men den har även passager som är mer axelryckningsbra. Definitivt en film att se. (9+/15)
hsimpson
2020-09-11
Ganska länge tycker jag ändå att den lever upp till hypen, men den håller inte hela vägen ut, och till slut har den dalat till först en fyra och sedan en trea. Rasande snyggt, är det dock från start till mål.
Hogman
2020-09-04
Den är helt klart udda, men gillar det. Osannolikt, men bra slut.
BarryHero
2020-07-09
Underbart oförutsägbar film som man till en början tror ska vara lite överskattad men ändå visar sig vara klart sevärd. Skön blandning av genrer i en film som jag dock trodde skulle vara lite otäckare och läskigare med. Fin bild av Sydkoreas klassamhällen med översvämningsscenen som kanske den största höjdpunkten.
Mysharry
2020-06-17
En osannolik, snabbfotad och underhållande historia. Härlig stämning!
RustyFilm
2020-06-05
Det handlar om den fattiga men driftiga familjen Kim (far,mor och två lata men kluriga barn i övre tonåren). Kang-ho Song (far), Hye-jin Jang (mor), Woo-sik Choi (son), So-dam Park (dotter) alla fyra gör bra ifrån sig. Familjen bor i en möglig källarlägenhet någonstans i Seoul. Lägenhetens små källarfönster används flitigt i det detaljrika och i allmänhet mycket fyndiga fotoarbetet. Sköna detaljer finns även att finna i ljudupptagningen. För en egensinnig regi står Bong Joon Ho (även manus). En underhållande, smart, snygg och oförutsägbar film är det. Bra, Bra.
labi
2020-05-19
Oj så bra! En film med både humor, spänning, bländande skådespeleri och foto. Och så den där skruvade twisten som pricken över i:et. Full pott från mig!