Parasit

Historien kretsar kring den unge Ki-taek och hans familj. De får ett märkligt intresse i den glamourösa familjen Park som kommer från en helt annan social bakgrund och steg för steg försöker de infiltrera familjen Parks liv.

Originaltitel Gisaengchung
Alternativ titel Parasite
Regissör Bong Joon-ho
Manus Bong Joon-ho, Han Jin-won
Genre Drama, Komedi, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Song Kang-ho, Lee Seon-gyun, Jo Yeo-jeong, Choi Woo-sik, Jang Hye-jin, Park So-dam, Park Myeong-hoon, Lee Jeong-eun, Jung Hyeon-jun, Jung Ji-so, Park Seo-joon, Park Keun-rok, Jung Ik-han

HansMoleman
2021-04-18
Väldigt underhållande och oförutsägbar.
Murvel48
2021-02-20
Nja, hälften var bra.,,
DIProgan
2021-01-01
Två tredjedelar av filmen känns det väldigt konstigt att den vann något alls när den mestadels känns som folklig humor men sedan blir det tyngre och greppen klarnar. Tycker fortfarande inte den är speciellt självklar som vinnare men den är definitivt något annorlunda.
Thesongunsung
2020-12-30
Älskade den här filmen! Oförutsägbar och intressant hela vägen igenom och med uppfriskande inslag av humor i vad som annars hade kunnat bli en rakt igenom mörk historia. Snygg, spännande, helt klart sevärd. En stadig femma.
Forrrs
2020-12-17
Jag förstår hur bra hantverket är, men jag blir aldrig riktigt gripen av filmen. Jag läste lite artiklar efteråt för att se om jag missat något, men jag hade förstått all symbolik, det var väl bara inte min grej.
2020-11-08
Pretentiöst, tänkte jag när en sydkoreansk film vann "bästa film". Men jag hade fel. Intressant och mångbottnad karaktärsdriven film som håller hela vägen. Att definiera genre är svårt då det finns både drama, thriller och komedi här. En av årets bästa sedda filmer. Hoppas den aldrig får en ytlig amerikansk remake.
mammene
2020-10-20
En film med oanade vändningar, efter stora förväntningar så blev det inte vad jag väntat mig. Det betyder inte att jag blev besviken, mer förvånad. Har alltid svårt för att se folk som sabbar för sig själv, och som vanligt lever jag mig in i filmen, ofta för mycket för mitt eget bästa. Så här hade jag svårt att se "förruttnelsen". Bra balans dock, var väl egentligen ingen man ville hålla på, vinglade lite åt alla håll. Men måste berömma för den fantasifulla handlingen som många gånger gynnade ut i komik och var sjukt skruvad. Slutar med en stark trea.
Albion
2020-10-13
En på det hela taget rejäl besvikelse, lite av samma känsla som när jag hade sett The Royal Tenenbaums, antiklimax. En hop av skitjobbiga människor som jag mest bara känner mig likgiltig inför deras förehavanden. Filmen har ett visst dramaturgiskt intresse över sig en bra bit in i filmen innan det spårar ur. Visst, det är snyggt gjort med foto och scenerier etc men det blev inte den filmupplevelse jag sett fram emot. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
lave10k
2020-10-08
Otroligt underhållande och oförutsägbar. Lite trögstartad men det går inte att sätta något annat än 5/5 på denna.
2020-09-12
Mycket intressant som bitvis är fullkomligt genial. Men den har även passager som är mer axelryckningsbra. Definitivt en film att se. (9+/15)