Parasit

Historien kretsar kring den unge Ki-taek och hans familj. De får ett märkligt intresse i den glamourösa familjen Park som kommer från en helt annan social bakgrund och steg för steg försöker de infiltrera familjen Parks liv.

Originaltitel Gisaengchung
Alternativ titel Parasite
Regissör Bong Joon-ho
Manus Bong Joon-ho, Han Jin-won
Genre Drama, Komedi, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Song Kang-ho, Lee Seon-gyun, Jo Yeo-jeong, Choi Woo-sik, Jang Hye-jin, Park So-dam, Park Myeong-hoon, Lee Jeong-eun, Jung Hyeon-jun, Jung Ji-so, Park Seo-joon, Park Keun-rok, Jung Ik-han

BarryHero
2020-07-09
Underbart oförutsägbar film som man till en början tror ska vara lite överskattad men ändå visar sig vara klart sevärd. Skön blandning av genrer i en film som jag dock trodde skulle vara lite otäckare och läskigare med. Fin bild av Sydkoreas klassamhällen med översvämningsscenen som kanske den största höjdpunkten.
Mysharry
2020-06-17
En osannolik, snabbfotad och underhållande historia. Härlig stämning!
RustyFilm
2020-06-05
Det handlar om den fattiga men driftiga familjen Kim (far,mor och två lata men kluriga barn i övre tonåren). Kang-ho Song (far), Hye-jin Jang (mor), Woo-sik Choi (son), So-dam Park (dotter) alla fyra gör bra ifrån sig. Familjen bor i en möglig källarlägenhet någonstans i Seoul. Lägenhetens små källarfönster används flitigt i det detaljrika och i allmänhet mycket fyndiga fotoarbetet. Sköna detaljer finns även att finna i ljudupptagningen. För en egensinnig regi står Bong Joon Ho (även manus). En underhållande, smart, snygg och oförutsägbar film är det. Bra, Bra.
labi
2020-05-19
Oj så bra! En film med både humor, spänning, bländande skådespeleri och foto. Och så den där skruvade twisten som pricken över i:et. Full pott från mig!
Spook
2020-05-16
hade väldigt höga förväntningar och hade siktet inställt på att den skulle få en 5:a tyckte filmen började väldigt seg och var väldigt förutsägbar de först 40 minuterna. därefter vändes allting uppochned och filmen förtjänar ändå en 4:a. dock tveksam till om denna förtjänar en Oscar för bästa film. tyckte då once upon a time in Hollywood hade bättre skådespelarinsatser.
Commandante
2020-04-05
En väldigt bra film! Det hade varit omöjligt att göra den här i Hollywood. Den är allt för nyanserad och intelligent för att kunna göras som amerikansk film.
Supernaut
2020-03-28
Snygg, välspelad och med väldigt solitt berättande med snygg hantering av tematik och idéer.
yrkeschaufföre
2020-03-22
Huset borde nästan stå med i rollistan, det är oerhört viktigt för filmen. Jag blev lite besviken när jag förstod att det bara är en kuliss, jag var sugen på att åka dit. Jag hade satt ett högre betyg om filmen saknat de sista 15-20 minuterna. Nu får den en stark fyra.
AdamB-film
2020-03-15
En film man nog ska tugga långsamt, och då är den aptitlig. Men när man inte riktigt har tiden för det, då känns den lite övermaxad och svår. Jag förstår att den prisats, men sätter betyg efter egen smak och då är det inte riktigt min kopp te detta. Sevärd om du gillar att tänka och bära med dig en film. Undvik om du är ute efter lättillgänglig underhållning.
Jompalompier
2020-03-07