2.7

Parasiten

Niklas jobbar som truckförare på spånskivefabriken i en mindre ort. Som ensam ungkarl längtar han efter kärleken och någon att dela framtiden med. Men det är ont om tjejer, vilket får hans mamma att engagera sig i sin oföretagsamme son. Ständiga hot om uppsägningar gör framtiden på orten osäker. Men det är först när det står klart för alla att fabriken ska läggas ner som saker börjar gå riktigt snett. Niklas känner inte igen sig, något händer i honom och i människorna runt honom.

Originaltitel Parasiten
Regissör Lisa Munthe
Manus Jens Jonsson, Lisa Munthe
Genre 2000-tal, Drama, Kortfilm
Skådespelare Jonas Inde, Jeja Sundström, Lo Kauppi, Roland Hedlund, Claes Hartelius, Kåre Mölder

Pelli
2008-05-14
suck
HerrArne
2007-07-29
Hanterar kortfilmsformatet bra. Vill gärna se mer av Lisa Munthe.
uCj
2007-02-07
Varför gör man film om man inte har något att berätta?
Vintersomn
2005-10-24
Hade varit bättre om man bara behöll slapstick-relations-momentet och skippade sidohistorien. Men, men. En trea är det i alla fall.
djonipony
2005-08-11
rätt bra, gillar den där klassiska låten "kanon i d-dur" av johann pachelbel.

2005-07-29
Började bra men blev tunnare ju längre det gick. Snopligt slut, utan knorr. Inde måste snart få göra en större huvudroll.
monstermia
2005-07-16
Det roligaste med hela filmen är att jag kände igen massa miljöer och ansikten eftersom den är inspelad i min gamla hemort. Utöver det en förutsägbar film med aldeles för mycket schabloner av glesbygdsbor i norr. Inde var lysande.
RedScarlett
2005-07-15
Nej. Visst var Inde bra, som vanligt, men det räcker liksom inte när resten av filmen är totalt intetsägande och jättestereotyp.
bonhawk
2005-07-13
Blev först en trea, men det får bli en tvåa. Den lämnade för lite efter sig...även om Inde var bra.
MsA
2005-07-13
Både Inde och Jejja är sköna i denna film även om den var lite småtrist