2.8

Nocturama

Det började en morgon i Paris. En handfull ungdomar från olika bakgrunder rör sig genom Paris labyrintiska gator och tunnelbanesystem, en och en men synkroniserat. De verkar följa någon sorts plan och sluter upp på samma ställe. Vid ett varuhus under stängningstid bryter det ut. Upploppet har börjat.

Originaltitel Nocturama
Alternativ titel Paris est une fête, Paris Is Happening
Regissör Bertrand Bonello
Manus Bertrand Bonello
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Finnegan Oldfield, Vincent Rottiers, Hamza Meziani, Manal Issa, Martin Petit-Guyot, Jamil McCraven, Rabah Nait Oufella, Laure Valentinelli, Ilias Le Doré, Robin Goldbronn, Luis Rego, Hermine Karagheuz, Adèle Haenel

emilstjernholm
2017-09-03
Nihilism och civilisationskritik i terrorns Paris. Upplägget är lovande men utförandet lämnar en del att önska. Saxen kunde ha fått jobba lite mer, den känns åtminstone 30 minuter för lång. Snygg, polerad yta (förutom CGI-sprängningarna) och bra soundtrack.
StureStenhög
2017-06-18
Det här verkade länge lovande. Första timmen är faktiskt riktigt bra, det är modigt att berätta så lite och ändå hoppas på att publiken ska vara intresserad av det som händer och dras med i spänningen, och det funkade på mig. Tyvärr stannar dock filmen upp efter det och blir någonting annat som inte alls var lika bra, antagligen var det också just denna andra del som regissören själv såg som poängen med det hela. Det gör bara saken värre, för det känns högst oklart vad det faktiskt är han vill säga. Är det en satir över en nihilistisk generation? Eller är det en nihilistiskt film? Kanske är den bara lite trött antikapitalistisk? Vad den än är menad att vara, så blev jag bara mindre och mindre intresserad i takt med att jag blev mer och mer irriterad på karaktärerna
paninaro
2016-12-06
En smått fantastisk uppbyggnad med sammanbitna ungdomar som sammanstrålar runt om i Paris med ett länge okänt syfte, följs av en mindre sammanhållen andra halva som förvisso för tankarna till John Carpenter, men som inte förverkligar filmens uppbyggnad. Filmen lämnar en med många frågetecken, vilket jag verkligen inte har något emot, men det känns som att gestaltning fick företräde framför innehåll till viss del. Men jag kan ändå inte låta bli att gilla de korta glimtarna till tillbakablickar som ges utan vidare förklaring samt det ödesmättade formspråket. En intressant film som inte riktigt når fram, kan den kanske sammanfattas.
seven
2016-11-19
Här känner jag mig snuvad på konfekten, upplägget av filmen är så rasande lockande. Uppfattade inte vad filmskaparen försökte förmedla med detta utförande, om det nu inte bara var en propagandafilm, vilket det såhär i efterhand kändes som. Kanske om folk visat mer känslor hade poletten trillat ned på mig? Oklart.