3.9

Paris, Texas

Travis vandrar från öknen in i en bar, äter lite is och däckar. Han vägrar att prata men genom en lapp med ett telefonnummer får byns läkare tag på hans bror. Travis har varit borta i fyra år, hans son är snart åtta och mamman är borta...

Originaltitel Paris, Texas
Regissör Wim Wenders
Manus Sam Shepard, L M Kit Carson
Genre Roadmovie, Drama, 80-tal
Skådespelare Harry Dean Stanton, Dean Stockwell, Nastassja Kinski, Hunter Carson, Aurore Clément, John Lurie, Bernhard Wicki, Socorro Valdez, Tom Farrell

Roswall
2019-07-29
Har både sina styrkor och svagheter. Men överlag en fin film.
KyLLo
2019-06-22
Fina miljöer, bra regi och helt okej skådespelarinsatser. Men den är så tunn, idéfattig och fjäskig. Om någon hade gjort en sån här film på senare år hade jag sagt "klyschig", men eftersom den är från 80-talet vågar jag inte uttala mig. Det är uppenbart vad man ska känna hela tiden. Man ska tycka att det är underbara människor, beröras av familjebanden och torka tårarna till utdragna sentimentala scener. Men nej, jag känner faktiskt ingenting för personerna, relationerna eller händelserna. Allt är så påklistrat. Då fallerar en stor del av filmen. Däremot vill jag tillägga att jag gillar många andra av Wenders filmer.
haajen
2018-10-08
Bra spel och fint foto men i övrigt är jag inte SÅ impad, storyn är minimal och den känsla av melankoli/vemod/whatever som eftersträvas infinner sig inte riktigt hos mig medan jag tittar. Finns en del scener som etsar sig fast och slutet är fint. En annorlunda men överskattad western.
2017-10-23
gjoob
2017-06-01
Väldigt fin upplösning, men resan dit är lång och tempot är väldigt segt. Förstod aldrig heller hur Walt och Anne kunde vara så förlåtande mot Travis.
2017-03-12
Den börjar rätt okej och mysteriet väcker nyfikenhet. Det snygga fotot och miljöerna börjar nästan suga in mig men sen händer det ingenting och den rastlösa tristessen sätter in. Det är mest bara astråkigt och ointressant i sådär 1½ timme. Ett par fina stunder mellan Stanton och sonen men det räcker inte. När upplösningen väl kommer så bryr jag mig inte ett dugg utan vill mest att filmen ska ta slut. Det är en ganska stark historia som är väldigt speciellt och snyggt berättad, men tilltalar mig inte riktigt oavsett. Mest långtråkigt och trist.
Strongbow
2016-12-29
Måste vara en av de stilfullaste filmer som någonsin gjorts. Är en som jag en sucker för snygga bilder på amerikanska telefonstolpar finns det bara ett betyg som gäller.
2016-11-21
En av de absolut tråkigaste filmerna som någonsin gjorts, alla kategorier!
DieFrauImMond
2016-06-18
Prententiös, obegripligt överskattad.
Sangraal
2016-05-18
thebyxan: Säker att du inte tagit fel på vilken film du sett?