2.6

Det regnar alltid i Provence

Agathe Villanova, feminist engagerad i politiken, återvänder till sitt barndomshem i södra Frankrike, där systern Florence bor med sin man och sina barn. Här bor också Mimouna, hemhjälpen, vars son Karim, tillsammans med sin vän Michel, planerar att spela in en dokumentär om Agathe Villanova för en serie om framgångsfulla kvinnor. Det är augusti. Det är grått och regnigt. Det är inte normalt. Men inget kommer att vara normalt.

Originaltitel Parlez-moi de la pluie
Alternativ titel Let It Rain
Regissör Agnès Jaoui
Manus Agnès Jaoui, Jean-Pierre Bacri
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Jean-Pierre Bacri, Agnès Jaoui, Pascale Arbillot, Frédéric Pierrot, Jamel Debbouze, Anne Werner, Guillaume De Tonquedec, Mimouna Hadji, Laurent Jarroir, Florence Loiret Caille

Cumlin
2016-07-12
Griniga medelåldersmänniskor som det är svårt att känna mycket sympati för. Inte min film alls.
idaho1981
2016-02-17
Svag trea. Men filmen vinner på enkelheten och äktheten. Bra skådespeleri och fint filmat.
Dele
2015-02-16
En varm film som fint lyfter det gemensamt mänskliga i livets olika skeenden, situationer och perspektiv. Det lilla extra berörande i berättande och/eller tema saknar jag dock. Stark trea.
labi
2014-07-26
Olyckligtvis råkde den här filmen bli min första Jaoui. Trots att jag inte är beredd att ge den mer än en tvåa visar hon dock prov på sin talang vad gäller regi och frejdig dialog - filmen lovar trots sina brister mer. På pluskontot är, förutom härligt skådespeleri och spänst i dialog, några riktigt roliga scener. Det som drar ner betyget är utan tvekan manus. Persongalleriet är rikligt och man kastas rakt in i detta myller av karaktärer. Initialt hade jag svårt att fatta vad filmen gick ut på, vem som var vem och deras inbördes relationer. När Jaoui dessutom låter alla dessa karaktärer skapa nya relationer åt höger och vänster blir intrigen mer än rörig. Ett tag tänkte jag: ”lyckas hon binda ihop alla dessa lösa trådar i slutet kanske filmen rentav är genial”. Dessvärre misslyckas Jaoui med detta, vilket är filmens största brist. Dock innehåller den så många ljusglimtar att jag faktiskt blir sugen på att se mer av henne, en inte alltför vanlig känsla efter en betyg-2-film.
johansk8
2012-12-04
Provence har inte bara gett oss god mat och franska Rivieran utan också en helt egen filmgenre - romcom la dramatique. Dramatiska romantiska komedier. Klassisk franskt pratdrama minus hjärtekrossande sorg plus män som är så taffliga och kärlekskranka att de blir komiska. I den genren är "En lanthandel i Provence" riktigt trist medan "Det regnar alltid i Provence" är helt okej.
micha
2012-11-08
en gemytlig och harmlös bagatell som gestaltar samma åsikt från olika håll...
Albion
2012-06-05
En trevlig blandning av humor och allvar i en på det hela taget ganska mysig film. Når dock inga högre höjder. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
lehtonen
2012-04-19
Vissa scener är genialiska, men det håller inte för att hålla ett högt betyg för hela filmen
peppelindh
2012-04-15
Jag tyckte första timmen var rolig och underhållande. Men sista halvtimmen var ganska tråkig och odynamisk.
alvizz
2011-12-04
Hade förväntat mig mer av något i en fransk klassiker-box! Väldigt meningslös, jag tröttnade. Håller också med om att det regnade för lite...