Passengers

Resan för två passagerare ombord på ett rymdskepp, som transporterar dem till ett nytt liv på en annan planet, tar en livsfarlig vändning när deras stasiskapslar av någon mystisk anledning väcker dem 90 år innan de når sin destination. Medan Jim och Aurora försöker lösa mysteriet bakom det tekniska felet, börjar de bli förälskade i varandra, utan att kunna motstå attraktionen som finns mellan dem. Samtidigt hotas deras liv av att skeppet håller på att haverera och av sanningen bakom deras för tidiga uppvaknande

Originaltitel Passengers
Regissör Morten Tyldum
Manus Jon Spaihts
Genre Drama, Romantik, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Chris Pratt, Jennifer Lawrence, Laurence Fishburne, Michael Sheen, Andy Garcia, Julee Cerda, Aurora Perrineau, Vince Foster, Kara Flowers, Conor Brophy, Emma Clarke (röst), Fred Melamed (röst), Chris Edgerly (röst), Matt Corboy (röst)

Andreas_
2021-01-31
väldigt bra sci-fi drama faktiskt, jag hade inga större förväntningar men blev glatt överraskad, två bra skådespelare i Chris Pratt och Jennifer Lawrence som även har en bra kemi mellan varandra så att det hela blir trovärdigt, Michael Sheen och Laurence Fishburne är bra i små biroller likaså. Storyn är rätt simpel egentligen så detta är ett karaktärsdrivet drama i rymden med snygga effekter av den för mig rätt okände norske regissören Morten Tyldum som fått göra lite hollywood produkter nu. Som sagt, detta är ett drama som endast blir bra om man kan tänka sig in i huvudpersonernas känslor och tänk, vad skulle man själv ha gjort i samma situation osv och det blir ganska tungt i slutändan och även ganska spännande, jag gillade filmen förutom slutet som jag var rätt besviken på, där blev det ett Hollywood slut, alltså ett "vi spelar på säkra kort och vågar inte sticka ut hakan utanför boxen och ta några risker" slut...vilket drog ner betyget till en svag 4:a från en stark 4:a som det kunde ha varit, men ändå väldigt bra och klart sevärd, speciellt om man är en sci-fi nörd eller en stort fan av någon av dessa skådespelare, för dom gör det riktigt bra här.
KyLLo
2021-01-23
Gillade verkligen inledningen. Med dagens teknik och svart humor går det att bygga upp så mycket mer än i Alien. Det här är dock ingen skräckfilm, utan jag fick snarare lite The Terminal-vibbar. Att hamna i situationer som egentligen inte ska vara möjliga att hamna i och känslan av att vara ensam bland människor. Men med tiden blev den mer förutsägbar, inspirationslös och överdriven. Huvudpersonerna visade sig också vara könsstereotyper.
Murvel48
2020-12-27
Bra film men liiite synd att den utvecklades till ett Hollywood-typisk sekunddrama.
RustyFilm
2020-09-20
Science fictionfilmer om rymdskepp är inte min grej och jag kollar väldigt sällan den genren. Rymdäventyret blandas med något som ligger ganska nära romantisk komedi. Tyvärr, faller romansdelen platt på grund av sin hämmade hollywoodstil. Bättre är de tekniska specialeffekterna. Vår favorit är den med Aurora (Jennifer Lawrence) i poolen när tyngdlösheten slår till. Intrigen i sin helhet är för mig överraskande intressant och om jag får gissa rymmer den mer av känslosamhet än vad som är brukligt i genren.
2020-07-10
Det är mycket i filmen jag gillar. Den övergripande stämningen är riktigt bra och scenografin cool (och så även specialeffekterna). Förvånansvärt osliskig för att vara amerikansk romantik (även om det slår över lite grand på ett par ställen), men så klart alldeles för platt. På sätt och vis en "storslagen" film (eller i alla fall nästan). Men lite mer substans och djup, och lite mindre medhårs hade definitivt inte skadat. Men jag gillar tempot, och jag sögs verkligen in i filmen. Men den orkar inte riktigt upp till en fyra. (9+/15)
HerrNenne
2020-03-10
Jag höjer faktiskt den här till en femma, för det är den perfekta filmen för mig. Kärlek och isolering. Tycker närmast allt är gjort så bra det kan. Den kunde slagit känslomässigt hårdare, men det är allt.
meerlon
2019-07-26
Borde lärt mig vid det här laget att sån här Hollywoodsmörja inte är för mig, men den får en snäll 2a för ok skådespelarinsatser.
Rele
2019-05-15
En trevlig och oviss utgång iden här science fiction storyn. Några duktiga skådespelare kämpade med en inte så genomtänkt manus. Jag ger en trea.
Albin92
2019-01-09
Riktigt bra! Tyckte den kändes ganska känslomässigt realistisk, speciellt Chris Pratt. Jennifer Lawrence var lite stel i början men blev bättre sen. Längesen jag såg en bra film som är lite nyare. Håller dock med många andra här om att den går utför lite mot slutet.
gruso
2018-12-03
Svag trea. För min del hade det varit mer intressant om de hade haft med mer tekniskt mekande och trixande för att försöka lösa problemen. Men då hade man nog tappat filmens egentliga målgrupp..