3.4

Paterson

Paterson är busschaufför i staden Paterson, New Jersey. Varje dag kör han sin dagliga rutt under vilken han observerar staden när den flimrar förbi genom vindrutan och lyssnar samtidigt på fragment av passagerarnas konversationer, han skriver poesi i en anteckningsbok, han går ut med sin tjejs egensinniga engelska bulldogg Marvin, han stannar till vid samma bar och dricker exakt en öl, han går hem till sin fru Laura. Lauras liv är raka motsatsen, den är under konstant förändring. Hon har nya drömmar varje dag. Paterson älskar Laura och hon älskar honom. Han stöder hennes konstanta flöde av nya idéer och hon uppmuntrar hans skapande av poesi. Vore det inte för Marvin skulle deras liv ha fortsatt gå sin gilla gång.

Originaltitel Paterson
Regissör Jim Jarmusch
Manus Jim Jarmusch
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Adam Driver, Golshifteh Farahani, Barry Shabaka Henley, William Jackson Harper, Chasten Harmon, Rizwan Manji, Masatoshi Nagase, Sterling Jerins, Method Man, Brian McCarthy (I), Frank Harts, Kara Hayward, Jared Gilman, Johnnie Mae

RustyFilm
2019-02-04
Jarmusch bygger ju nästan alltid sina filmer med sköna och märkliga stämningsbilder. Så även här. Enformighet, sublima rutiner och mycket humor skapar basen för denna inåtvända och lite melankoliska berättelse. Paterson är både namn på staden detta utspelar sig i och huvudpersonen (spelad av Adam Driver). Runt Paterson och i Paterson går allt i ett tillbakalutat tempo. Övriga skådisar att hylla är Barry S Henley som barägaren Doc och Nellie som fåtöljliggare Marvin. Med Jim Jarmusch som regissör blir det som brukligt högt betyg.
BarryHero
2019-01-14
Bra, gillar Jarmuschs stil och Adam Driver är fantastisk i huvudrollen. Söt fru men frågan är om hon verkligen är rätt för honom. Ingen konventionell film vilket man bör veta på förväg. Lugnt tempo och skippar billiga dramaturgitrick.
Fredzon_M
2019-01-04
Skönt med en slice of life-historia utan fokus på naturalism och socialrealism. Istället lyfts små mänskliga besattheter och egenheter fram på ett vardagligt vis (fast upphöjt från verkligheten ett snäpp). Så skönt med en film där man hoppas på att ingenting händer utan allt bara går sin gilla gång. En film som får en att gilla människan igen. Tänker tillbaka på scenen där huvudkaraktären vänder och väger boken från sin favoritpoet i sina händer, ett litet instick så enkelt och vackert att jag blir rörd.
2018-09-04
Besynnerligt hur mycket den här filmen fortfarande ligger kvar mig. Adam Driver suger in mig i en väldigt speciell stämning och det är något ångestfyllt men också fint som bubblar under utan som jag inte riktigt kan greppa. En fin och mycket bra film.
Albion
2018-06-10
En synnerligen lågmäld och subtil berättelse om ett i det närmaste dysfunktionellt par. Det vilar något vackert över hela bilden och jag gillar det. Betyget blir en 4;a
2018-03-26
Väldigt mycket Jarmusch, och det är väl precis så man vill ha det. Jag gillar att en anonym stad som Paterson får stå i centrum, och trivselfaktorn är verkligen på topp. Få kan likt Jarmusch så självklart skildra samexistens mellan väldigt olika människor, och alla karaktärer som dyker upp är lätta att gilla. Både Driver och Farahani är bra, men de får nog ändå se sig överskuggade av hunden, den spjuvern. Här skildras också drivet att skapa på ett insiktsfullt och lite lagom ambitiöst sätt. Känslan är alltid att Jarmusch först och främst bara vill göra film, och lyckas han säga något med dem är det mer än bonus, möjligen får man kanske mer sagt på det viset
MrLawrence
2018-03-01
Föredrar nog ändå "Varför löper Herr R. Amok?"
Lasersword
2018-02-23
Njöt under hela filmen! Så stillsam och mysig, med en hint om någonting mer fast kanske ändå inte. Den stillsamma vardagen, att man borde vara mer uppmärksam om the little things. Adam Driver var som vanligt helt fantastik.
Roswall
2018-02-23
En fin film som berättar mycket genom litet. Som poesi kan göra. Driver gör det riktigt bra!
Strongbow
2018-02-07
Oj vilken besvikelse! En sörja av sega pretentiösa och intetsägande scener. Finns några undantag men det äts snabbt upp av alla extremt störiga karaktärer frun Laura får en att vilja kräkas.