Patrik 1,5

Göran och Sven har blivit godkända för adoption. Problemet är att det saknas givarländer som accepterar homosexuella föräldrar. En dag öppnar sig en möjlighet att få adoptera ett svenskt föräldralöst barn, "Patrik 1,5 år", men något går fel i byråkratin och en annan Patrik hamnar hos dem. Den Patrik som kommer är istället tonåring, homofob och med ett kriminellt förflutet.

Originaltitel Patrik 1,5
Regissör Ella Lemhagen
Manus Ella Lemhagen
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Gustaf Skarsgård, Torkel Petersson, Tom Ljungman, Annika Hallin, Amanda Davin, Jacob Ericksson, Anette Sevreus, Mirja Burlin, Antti Reini, Marie Delleskog, Johan Kylén, Malin Cederblad, Mats Blomgren

Skapad 2019-12-22 av Lisa_
I en av mina första bioupplevelser Ella Lemhagens Välkommen till festen hanteras tonårsproblem. I Patrik 1,5 är budskapet en aning djupare men tonen minst lika lättsam. Detta trots att det är al...   Läs mer »

Krantzylvania
2020-08-14
Ibland håller dialogen wallanderklass men i övrigt helt okej film
Hanness
2020-02-01
Underbar svensk film.
2018-11-22
Inte så tokig för att vara svensk film och jag måste medge Gustaf Skarsgård är helt okej skådis jämför med sina bröder...

2017-02-08
99% av den här filmen består av jollrigt dravel som inte leder någonstans. Resten av filmen är inte heller särskilt bra. Ångrar starkt att jag slösade tid på att se det här eländet. Men nu vet jag ju i alla fall att den är dålig så nu är det bara för mig att undvika att se den fler gånger.
wiberga
2016-11-02
Har alltid gillat denna film, men nu efter en omtitt måste jag höja till en 5:a! Satt som klistrad framför skärmen hela filmen, bra skådespel från alla tycker jag. Däremot gör den en helomsvängning från att vara komedi i början till delvis tung drama i andra hälften - men jag gillar både drama och komedi så för mig var det bara ett stort plus att den var mångsidig. Kan dock bli konstig om man är beredd på en tokig komedi (minns att trailern för denna mest visade de komiska inslagen). Allt som allt riktigt bra film! Faktiskt en av de mest välproducerade svenska filmerna jag kan minnas!
2016-10-23
Skådespelarna gör ju bra ifrån sig och stundvis är filmen faktiskt ganska rolig. Men som helhet är den inte mycket att hänga i granen. Svag 2:a.
LacombeLucien
2015-04-26
Haha, sevärt rolig.
RadioSaga
2015-01-28
Denna film.. den får en femma!
TheHorrorfan
2014-10-01
Den var mysig. Gillar hur vissa karaktärer ändrar sin syn på homosexuella. Stark 3a.
Tatty
2014-09-07
Riktig bra, rolig, galen och skön film. Älskar Torkel Petersson i filmen. Han är så skööön!!