2.9

Patrioten

Benjamin Martin visade en gång i tiden prov på stort hjältemod under kriget mot fransmännen och indianerna. Därefter drog han sig tillbaka, köpte en gård och gifte sig med en kvinna som han bildade en stor familj med. När hans älskade hustru dog gällde det bara att leva i fred, fostra barnen och sköta den blomstrande plantagen, vilket är anledningen till att han bestämt vägrar ge sig ut i krig igen när konflikten med britterna tilltar år 1776.

Originaltitel The Patriot
Regissör Roland Emmerich
Manus Robert Rodat
Genre Drama, Action, Krig, 2000-tal
Skådespelare Mel Gibson, Heath Ledger, Tom Wilkinson, Jason Isaacs, Tcheky Karyo, Lisa Brenner, Chris Cooper, Joely Richardson, Rene Auberjonois, Donal Logue, Leon Rippy, Jay Arlen Jones, Adam Baldwin, Mika Boorem, Skye McCole Bartusiak, Trevor Morgan, Gregory Smith

sodomiten
2019-07-13
Påkostat, snyggt foto och Mel Gibson i högform. Ändå känns det här torftigt. Karaktärerna känns platta.
2018-01-04
Nja, inte alls. Filmen är för seg ...

2017-02-21
Emmerich klart beste film. Fine effekter, fint foto, lysende skuespillere og dramaturgisk interessant og berettet.
2016-10-31
Patrioten må vara historiskt inkorrekt och svulstig, men visst fasen är det en snygg och välspelad episk berättelse som innehåller både spänning och romantik. Att sitta och gny över att Braveheart var bättre i alla avseenden är precis som att såga the Postman just för att Waterworld var bättre. De nästan 3 timmarna svishade förbi och jag är helnöjd med vad som visades. En perfekt söndagsrulle.
Deiwos
2016-07-28
Så full av historisk felaktighet och en så stor demonisering av Engelsmännen att det är svårt att ta filmen på allvar. Visst det är meningen att filmen ska göra engelsmännen till "de onda" vilket är okej ,men att ändra och hitta historiska ögonblick på det sätt som mel gibson gör vilket i min mening är ganska osmakligt. Bidrar till att filmen hamnar på en tvåa.
2014-11-04
Kanske berodde det på att Braveheart var så jäkla bra så man såg fram emot ännu en historisk film med Mel Gibson. Man fick snart klart för sig att denna film inte ens är i närheten av den tyngd som finns i Braveheart.
kanemura
2014-05-31
Finfin och välspelad film med bra karaktärer! JAg undrar hur mycket folk som klagar på att den är "onyanserad" och "patriotisk" egenligen vet om Amerikansk historia. Ni som gnäller på att den är patriotisk, kan ni inte försöka se det som att det är folk som flytt från religiös förföljelse och fattigdom (känns det igen) för att starta nytt och nu vill bli ett eget land och bli fri Englands förtryck? Vad har dem för skäl att INTE vifta med flaggan och vara patriotiska? Nu har det ju inte varit krig i det här landet på ruskigt länge, och jag förstår om folk inte riktigt förstår konceptet med patriotism då. Men försök vara litet öppna nu, vetja.
Berniey
2014-05-11
Absolut en sevärd film som jag av någon orsak undvikit under åren. Det är bra tempo och ett mycket snyggt foto som bidrar till en bra känsla, dock så är Mel Gibson malplacerad och bidrar inte till filmens förtjänst, men bra är det likväll.
Kollorit98
2014-01-17
5- bland det bästa jag sett!!!! skådespelet är awesome (inget annat att förvänta sig när mel gibson är med) enda negativa är att den är för kort, finns mycket mer utrymme för krigsscener
LTT86
2013-08-21
Säkert min favorit film med Mel Gibson.