Patrioten

Benjamin Martin visade en gång i tiden prov på stort hjältemod under kriget mot fransmännen och indianerna. Därefter drog han sig tillbaka, köpte en gård och gifte sig med en kvinna som han bildade en stor familj med. När hans älskade hustru dog gällde det bara att leva i fred, fostra barnen och sköta den blomstrande plantagen, vilket är anledningen till att han bestämt vägrar ge sig ut i krig igen när konflikten med britterna tilltar år 1776.

Originaltitel The Patriot
Regissör Roland Emmerich
Manus Robert Rodat
Genre Drama, Action, Krig, 2000-tal
Skådespelare Mel Gibson, Heath Ledger, Tom Wilkinson, Jason Isaacs, Tcheky Karyo, Lisa Brenner, Chris Cooper, Joely Richardson, Rene Auberjonois, Donal Logue, Leon Rippy, Jay Arlen Jones, Adam Baldwin, Mika Boorem, Skye McCole Bartusiak, Trevor Morgan, Gregory Smith

kanemura
2014-05-31
Finfin och välspelad film med bra karaktärer! JAg undrar hur mycket folk som klagar på att den är "onyanserad" och "patriotisk" egenligen vet om Amerikansk historia. Ni som gnäller på att den är patriotisk, kan ni inte försöka se det som att det är folk som flytt från religiös förföljelse och fattigdom (känns det igen) för att starta nytt och nu vill bli ett eget land och bli fri Englands förtryck? Vad har dem för skäl att INTE vifta med flaggan och vara patriotiska? Nu har det ju inte varit krig i det här landet på ruskigt länge, och jag förstår om folk inte riktigt förstår konceptet med patriotism då. Men försök vara litet öppna nu, vetja.
Berniey
2014-05-11
Absolut en sevärd film som jag av någon orsak undvikit under åren. Det är bra tempo och ett mycket snyggt foto som bidrar till en bra känsla, dock så är Mel Gibson malplacerad och bidrar inte till filmens förtjänst, men bra är det likväll.
Kollorit98
2014-01-17
5- bland det bästa jag sett!!!! skådespelet är awesome (inget annat att förvänta sig när mel gibson är med) enda negativa är att den är för kort, finns mycket mer utrymme för krigsscener
LTT86
2013-08-21
Säkert min favorit film med Mel Gibson.
Dele
2013-07-06
En påkostad propagandafilm för patriotism med alla klicheér man kan tänka sig, allt övertydligt framställt så att man inte ska missa vad man ska tycka och tänka. Precis vad världen av idag behöver. Patrioten är ungefär av samma vikt som reklam för rengöringsmedel, bara att man här säljer in nationalism, hämnd och våld. Jag blir äcklad, ledsen och arg.
JimCarrey
2013-03-17
Vad händer om man ger vika för pacifism och börjar göra kvinnosysslor på heltid? Jo då kommer de osedvanligt vidriga engelsmännen och visar hur dumt det var. Sen kan man bara börja skjuta. Och det gör Mel i två timmar och fyrtio minuter. Så som amerikansk propaganda borde få vara. Tårdrypande. 3+
Marrudin
2013-03-11
Ganska välgjord historisk film som hade kunnat vara bättre om den inte hade varit så onödigt lång!
fjeder
2012-11-08
Tveksam 2:a. Ganska usel
arruba
2012-07-15
Vill uppnå Braveheart status men det är nästan omöjligt! Men detta är oundvikligen bra och framför allt spännande! Mel lyckas alltid beröra, båda på och av duken...
kroon91
2012-07-08
164 minuter och man känner aldrig att filmen blir seg över huvudtaget. Tycker den här filmen är ett måste!