3.1

Patriots Day

Historien skildrar händelserna kring bombdåden mot Boston Marathon 2013 genom polischefen Ed Davis ögon, som spelade en viktig roll i jakten på gärningsmännen.

Originaltitel Patriots Day
Regissör Peter Berg
Manus Peter Berg, Matt Cook, Joshua Zetumer
Genre 2010-tal, Drama, Thriller
Skådespelare Mark Wahlberg, John Goodman, Kevin Bacon, J K Simmons, Michelle Monaghan, Alex Wolff, Themo Melikidze, Melissa Benoist, Vincent Curatola, Michael Beach, James Colby, Jimmy O Yang, Rachel Brosnahan, Christopher O'Shea, Jake Picking, Lana Condor

Rele
2019-04-24
En hemsk terrordåd i Boston. Filmen är inte så bra p.g.a. manuset eller regissören var inte så väldigt kunnig. I alla fall gör Mark Wahlberg en bra rolltolkning. Jag ger en trea.
BarryHero
2019-03-03
Välgjort och intensivt och kul med de riktiga videoklippen inbakade i filmen. Fint kärleksbrev till staden Boston. Fy för denna obehagliga extremism. Sugen på att see Deepwater Horizon och Lone Survivor som också har duon Peter Berg + Mark Wahlberg.
deswhip
2019-02-20
Om det verkligen gick till så där måste man ändå ge både terroristerna och poliserna en eloge för bra fightingspirit i slutstriden. Som film betraktat tyckte jag första halvan var alldeles för utdragen och storyn skulle lämpa sig bättre till en intressant dokumentär än till verklighetsbaserad spelfilm.
Afflicter
2019-01-19
En riktig överraskning med tanke på att Wahlberg och Berg ligger bakom. Det är nästan svårt att tro att allt som sker här faktiskt hände på riktigt. Speciellt jakten mot slutet är rena rama actionfilmsfluffet. En eloge för att man håller sig så nära sanningen.
dudson
2018-12-03
Överaskande bra och nervig film som har ett satans driv o spänning. Wahlberg är ju rätt kantig som skådespelare, men här skötte han sig schysst ändå. Diggade den fläskiga shoot-outen mellan ondingarna & snuten.3+
kryttan
2018-05-28
Efter att ha visat att han är en mästare på spänning efter Lone Survivor så levererar Peter Berg en än mer spännande film! Väldigt nervpirrande och autentisk, (även fast Wahlbergs roll är påhittad). Bra!
GrandMaster_E
2018-04-28
Peter Berg kan sina grejer!
BrutusBeefcake
2018-03-25
Stark och riktigt jobbig emellanåt för att sedan gå över till riktig spänning. Så varför får den inte ett högre betyg? Kanske min skepticism till att göra en "hollywood-rulle" av en sådan allvarlig och hemsk händelse efter så kort tid, jag vet inte riktigt men något får mig att ha en klump i halsen på ett dåligt vis, men bra är det ändå. (9+/15)
2018-02-22
En amerikansk flaggviftaraction med Wahlberg tänkte jag och suckade lite inombords. Men tji fick jag, för Patriots Day var ett alldeles utmärkt actiondrama om Bostonsprängningen. Nervigt, spännande och faktiskt engagerande med karaktärer som inte känns som karikatyrer, utan som man kan känna med. Det sedvanliga patriotiska budskapet känns lätt att leva med då vi svenskar tyvärr verkar förlorat vårt eget nånstans på vägen.
Christofer
2018-01-21
Kändes autentiskt vissa stunder iom. fotot. Obehagligt redan från början när man vet vad som ska hända. Intressant att se hur utredningen gick till. Även om Wahlberg inte är någon jättebra skådis så gillar jag honom, men jag hade gärna sett mer av Kevin Bacon. Har John Goodman nånsin varit såhär slimmad förresten? Kände knappt igen honom.