Patty

Kvinnokarlarna Donald och David är bägge två förälskade i den unga Patty, men hon avböjer alla inviter från dem för hon vill förbli oskuld fram till sin bröllopsnatt. De två männen försöker dock få henne på andra tankar.

Originaltitel The Moon Is Blue
Regissör Otto Preminger
Manus F Hugh Herbert
Genre Komedi, 50-tal
Skådespelare William Holden, David Niven, Dawn Addams, Hardy Krüger, Gregory Ratoff, Tom Tully, Fortunio Bonanova, Maggie McNamara, Johanna Matz

Zipper
2014-11-30
Har inte åldrats särskilt väl, men var säkert racy på sin tid.

2014-11-23
Riktigt bra! Stabil 4a i betyg!
AlbinWesley
2014-06-22
Relativt lättviktig men med betydande roll i historien. Även utan denna står den dock klart för sig själv, bra film. Kul dialog och snyggt foto framför allt.
Vigggo
2013-11-14
Gullig film med rolig och fyndig dialog!
Albion
2013-07-15
NJA nog föredrar jag Premingers rättegångsdraman framför dylika screwballkomedier. En smått hysterisk McNamara var alldeles för jobbig här. Holden och Niven är alltid sevärda. Högt tempo och skapligt underfundig tillsammans med herrarna räddar 3;an. Betyget landar på en svag 3;a, dvs 3-
Czechflash
2010-08-04
Maggie McNamara är väldigt lik Audrey Hepburn och det är intressant att de båda slog igenom samma år, 1953, och båda fick en Oscarsnominering. Kanske hade McNamara blivit lika stor som Hepburn om hon vunnit. Holden och Niven är minst lika bra och det är en film som har alla de klassiska ingredienserna och borde få mer uppmärksamhet. Riktigt trevlig klassisk romantisk komedi.
maldoror
2008-06-17
Filminfot måste jag säja är ganska missvisande. Det låter som om det vore en ordinär gameldags charmkomedi. I själva verkat är det en väldigt frispråkig film till den grad att den tydligen upprörde den katolska kyrkan när den gick up på bigraferna. Å andra siden är kanske just filmens charm och kvickhet som gör den så bra.
bocaj
2006-03-08
kvick och rolig till en början, om djärv och oförvägen pussgurka, men sen lite tröttsamt och segt