3.3

Paul Simon i Sydafrika

Dokumentär om inspelningen av Paul Simons album "Graceland", som spelades in i Sydafrika, med sydafrikanska musiker, mitt under brinnande Apartheid. Det pågick en FN-bojkott av landet, som Simon trotsade, och han gav sig sedermera ut på turné med musikerna, och skivan blev en världssuccé. I filmen återvänder Simon till Sydafrika, 25 år efter inspelningen. Han återser musikerna som medverkade på skivan och turnén, och han träffar även en representant för ANC, som gav honom hård kritik för att han bröt mot bojkotten.

Originaltitel Under African Skies
Alternativ titel Paul Simon's Graceland Journey: Under African Skies
Regissör Joe Berlinger
Genre 2010-tal, Dokumentär, Biografi

Ful_fisk
2013-09-26
Lysande dokumentär som vackert balanserar mellan historien kring den underbara musiken på Graceland-skivan och den kontroversiella historien kring aparteid-bojkotten. Mest fascinerande är biten där svarta sydafrikanska musiker får chansen att via Simon resa till västvärlden, bo på lyxhotell långt ifrån sitt slum-hem och spela inför tusentals människor, men mötas av aktivister som inte anser att svarta sydafrikanska musiker bör spela i västvärlden eftersom det bryter bojkotten och uppenbarligen kränker svarta sydamerikaner. Ironin är fantastisk.
daniel77
2012-07-29
Helt klart intressant. Och sätter skivan i ett annat ljus. Tycker dock att vissa frågor släpps lite tvärt.
teddypojk
2012-07-26
Verkligen otippat nyanserad, även om jag fortfarande tycker Simon gjorde fel har jag mer respekt för skivan nu!