2.3

Paulie - papegojan som pratade för mycket

En liten flicka vid namn Marie får en intelligent talande papegoja. Eftersom hon stammar tror hennes pappa att papegojan kan lära henne tala, men efter ett tag får han för sig att fågeln har dåligt inflytande på dottern och lämnar den vidare. Detta blir början på ett äventyr för papegojan som hamnar på en rad spännande platser.

Originaltitel Paulie
Regissör John Roberts (I)
Manus Laurie Craig
Genre Drama, Familjefilm, Äventyr, Komedi, 90-tal
Skådespelare Tony Shalhoub, Cheech Marin, Gena Rowlands, Bruce Davison, Buddy Hackett, Hallie Kate Eisenberg, Tia Texada (röst), Jay Mohr (röst), Laura Harrington, Matt Craven, Bill Cobbs, Trini Alvarado

2016-11-05
Det här var en av favoriterna när man var grabb och den står sig fortfarande!
zazaphira
2013-09-17
Jag har druckit några glas vin, så den får en femma.
Agent_Cooper
2012-05-02
Jag blev alldeles nostalgiblödig när jag såg om den här. Därför får den en trea men den kanske förtjänar en tvåa.

2012-04-28
Paulie vill ha en kaka - Nä paulie får ingen kaka.
TheHorrorfan
2012-01-29
En otroligt bra film. Älskade den här när jag var liten.
StureStenhög
2011-11-05
Nog har man sett sämre djurfilmer än det här allt. Det som imponerar mest den här gången är att filmen är så pass jämn, det är småunderhållande och småtrevligt hela vägen utan att man nån gång behöver bli direkt irriterad på det man beskådar. Paulie är också en helt okej karaktär, men även om The Birds-skämtet är ganska kul, så saknar den här filmen de där riktiga topparna, och som djurfilm betraktat så levererar den väldigt lite. Problemet är väl helt enkelt att en pratande papegoja inte är crazy nog för oss genreentusiaster, och det här är nog tyvärr inte en film som det kommer att refereras speciellt frekvent till inom djurfilms-kretsarna
paninaro
2011-10-31
En inte alls så tokig, men också något slätstruken, djurfilm. För att vara en film i genren så innehåller den faktiskt inte så mycket som man direkt stör dig på, givetvis med undantag för de obligatoriska moralkakorna (vilka man i och för sig nästan har lärt sig att ignorera vid det här laget). Å andra sidan så är de riktiga djurfilmsmomenten vi konnässörer vill ha ganska få och nedtonade. Vi har förvisso en svinande apa i bild i några sekunder, men utöver det så är det en ovanligt dialogdriven djurfilm. Att det är en papegoja i huvudrollen bidrar så klart till detta. Kul att stifta bekantskap med en fågel var det i alla fall och en stabil tvåa delas ut.
karlmats
2011-10-30
Äntligen fick man återuppta denna underbara genre och Paulie gör mig inte besviken även om den heller inte bjuder på nåt speciellt. Papegojor är ganska begränsade som djur och i mångt och mycket bygger man humorn på ditknackade one-liners istället för att vara visuellt kreativ. Den ryska killens brytning är dock underhållande och en hel del av skämten funkar ändå helt okej. Det faktum att man söp sig kanon direkt efteråt förtar ju lite av minnesbilden så jag får gå på magkänslan och den säger att 2an är rätt stabil.
Ramza
2011-09-07
Snubblade förbi den på TV en morgon. Kombinationen med talande djur och 90-talet brukar oftast vara horribelt. Men det här är ju en riktigt trevlig och smågripande film.
mongomoves
2010-12-29
titeln borde varit Gripande 2000.