Pawn Sacrifice

I denna sanna berättelse som utspelar sig mitt under det Kalla kriget får vi följa schacklegenden Bobby Fischer som i ett nervkittlande världsmästerskap hamnar i konflikt med Sovjet. Över en miljard människor runt om i världen ser på då en ensam immigrantson från Brooklyn kämpar mot världens bästa schackspelare ? och mot sina egna inre konflikter ? medan han försöker att på egen hand störta ett imperium i fördärvet.

Originaltitel Pawn Sacrifice
Regissör Edward Zwick
Manus Steven Knight
Genre 2010-tal, Biografi, Drama
Skådespelare Tobey Maguire, Liev Schreiber, Michael Stuhlbarg, Peter Sarsgaard, Edward Zinoviev, Alexandre Gorchkov, Lily Rabe, Robin Weigert, Seamus Davey-Fitzpatrick, Aiden Lovekamp, Sophie Nélisse, Evelyne Brochu, Conrad Pla, Vitali Makarov, Brett Watson

Skapad 2019-10-26 av AugustDellert
Pawn Sacrifice är den första riktiga filmatiseringen om schacklegenden Bobby Fischer. Namnet är dock redan bekant för många i och med filmen 'Searching for Bobby Fischer' (med den svenska titeln ...   Läs mer »

2017-07-25
Finns egentligen inte så mycket att säga. En typisk trea, det är allt. (8/15)
2017-04-09
Dokumentären Bobby Fischer Against the World sög in mig totalt men den här filmen lyckas aldrig engagera mig nämnvärt. Lite intressant att se mer av propagandaspelet bakom även om det är svårt att veta hur sant det är, men just det perspektivet var ändå intressant att få. Men ganska oengagerande film som helhet.
Qhunden
2016-06-08
Är inte särskilt fascinerad av schack och det visade sig ganska snabbt att jag inte skulle finna nåt större intresse för storyn om Bobby Fischer. Inga överraskningar, bara scen på scen med Fischers odräglighet. Därav få ljuspunkter i denna repetitiva snoozefest.
fridenpaden
2016-04-30
Var inte särskilt annorlunda jämfört med dokumentären BF against the world. Men helt okej. Tobey McGuire är bra men jag plågas fortfarande av de hemska prestationerna från Spiderman 3. Kanske aldrig helt kan se Tobey utan att påminnas om löjliga dansscener.
kexchokladet
2016-01-22
Tycker om sport, tycker om verklighetsbaserad film och gillar film från 70-talet så bara där har vi kommit en bra bit på vägen. En svag fyra blir det. Med någon annan än Tobey Maguire i huvudrollen så kanske...
Björkman
2016-01-14
Finstämd och avskalad film där det ges en bra bild av balansgången mellan geni och mental ohälsa. Därtill är det givetvis fascinerande för oss som inte var med på tiden då denna schackfejd utspelades att se hur stort det hela faktiskt tycktes vara. Att något liknande idag skulle hända gällande schack känns smått surrealistiskt. Berättartempot är dock bitvis segt och Maguire skulle kunna gjort något bättre av Fischer. Störst plus skådespelarmässigt till de två biroller Maguire har runt sig, spelade av Sarsgaard och Stuhlbarg.
paycheck75
2016-01-12
Tobey Maguire har en underlig förmåga att alltid se likadan ut i alla filmer han är medverkar i. Det spelar ingen roll om han är spiderman, spelar mot den store gatsby eller spelar en psykiskt sjuk schackspelare - alltid samma utseende och framförallt samma frisyr. Är ganska säker på att han har krav i sina kontrakt om att han absolut måste få behålla sin frisyr. Tror även att han har krav om att minst en scen i varje film måste vara hans karaktäristiska stirrande. Kameran kommer snett bakifrån sedan vänder sig Tobey om och bränner av sin berömda stirrarblick. Hans filosofi ang skådespeleri är att alltid vara sig själv i alla lägen. Låt Tobey vara Tobey liksom.
Dangoh
2015-12-11
"Inre konflikter" my a** ... Mycket av det han trodde stämmer!
foppa99
2015-12-09
gillar den,o särskilt Maguire`s prestation
lyssander
2015-10-03
Pawn Sacrifice har fått blandade recensioner. Den har blivit hyllad medan andra har beskrivit den som en besvikelse. Jag gillar filmen. Tobey Maguire gör ett utmärkt porträtt av excentrikern Fischer. Det sägs ofta att gränsen mellan genialitet och galenskap är hårfin. Detta har ju porträtterats tidigare, såsom i filmen A Beautiful Mind (2001) där Russell Crowe gör ett gripande porträtt av matematikern och Nobelpristagaren John Nash., Pawn Sacrtfice är klart sevärd, tycker jag, men håller inte riktigt samma klass som den briljanta dokumentären Bobby Fischer Against the World (2011). En stark trea