2.8

Payback

Porter vill ha tillbaka pengarna som hans fru stulit från honom och han är villig att göra vad som helst för att få dem. Han kan till och med tänka sig att bekämpa ett helt brottssyndikat...

Originaltitel Payback
Alternativ titel Payback: Straight Up - The Director's Cut
Regissör Brian Helgeland
Manus Donald E Westlake, Brian Helgeland, Terry Hayes
Genre Thriller, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Mel Gibson, Deborah Kara Unger, John Glover, Lucy Liu, Maria Bello, Kris Kristofferson, Gregg Henry, David Paymer, William Devane, Bill Duke, Jack Conley, James Coburn

cosinusfi
2018-04-24
Har sett om filmen flera gånger sen jag betygsatte den 2006. Då som trea. Den håller än och den har ett snyggt flow rakt igenom. Lagom många plot lines som alla inte måste lösas på ett finurligt sätt utan de tas om hand av en händelse som i sin tur ger något. Manusmässigt är detta riktigt bra. Gillar verkligen Kris karaktär. Inledningsscenen är mycket snygg. Det enda som dyker upp i huvudet under filmen är hur Porter inte varit något mer än en småtjuv innan allt detta hände. Men förutom det så är detta riktigt bra och förtjänar en fyra.
Nintendo64
2018-04-11
Sådana här action/hämnd filmer görs inte längre vilket är synd. Alla filmer i genren idag tar förgivet att tittaren har koncentrationsvårigheter och att allt därför måste gå i 250kmh utan att ge tid att bygga upp stämningen i långsamma partier.
BrutusBeefcake
2017-11-01
Mel Gibson är Mel Gibson och det kommer man långt. Stentuff 90 talare med en av de tuffaste introscenerna någonsin. Självklart måste Gibson bli lite torterad under filmens gång också, Lucy Lius karaktär är också den rent guld. Nosar på högre betyg men den tappar lite framåt slutet. (9/15)
2017-10-12
Stan
2017-03-02
Sjukt höjde från en 2a till en 4a. Smart, rolig och våldsam
pampj
2016-12-23
En rätt så simpel och rå actionfilm baserad på hämndmotiv, fullständiga motgångar och en protagonist som sakta kämpar sig upp mot sin motparts ledning. Den gör inte mycket men det den faktiskt gör görs väl. Så länge man inte tror att man ska få mer eller något annat så är den toppen och utifrån det sätter jag min fyra.
best_jeppe
2016-06-20
Jag höjer betyget på den här efter att ha sett Payback - Straight Up vilket är original-regissörens version av filmen eller en Directors Cut helt enkelt. Den är annorlunda på många olika sätt. Bland annat har man tagit bort det blåa filtret vilket gör filmen mycket behagligare att se då den faktiskt är ganska färggrann. De har tagit bort en sidostory och filmen slutar helt annorlunda mot bioversionen. De har även ändrat en del detaljer i filmen och gjort filmen en aning mer strömlinjeformad. Den är även lite råare och mörkare än bioversionen på vissa punkter. Jag rekommenderar verkligen er andra att se Directors Cut-versionen. Betyget höjs från en 2a till en 3a.
Kayzyn
2015-06-13
Jäklar, den här var det inte igår man såg, får väl la bli en omtitt nån dag.
2014-11-03
Det är märkligt att den här filmen blev utdömd av de flesta filmkritiker eftersom Mel Gibson gör en vansinnigt bra insats i rollen som Porter, en man som söker hämnd efter att ha blivit blåst av sin fru och sin bästa vän. Att sedan Lucy Liu springer runt i läderunderkläder gör inget alls.
92axha10
2014-06-08
Jag älskar noir-känslan som filmen bjuder på. Hade den varit i svartvitt så hade jag blivit även gladare. Filmen i sig är riktigt bra gjord med många ess i rockärmen. Mel Gibson är perfekt i rollen och tack vare honom är filmen väldigt bra. Vill gärna se originalet nu också.